Oriflame och läkarna!

Kosttillskott för barn

Föräldrar är ständigt oroliga för sina barn. Om de äter tillräckligt, om de sover ordentligt, om de blir sjuka osv. Det behövs inte så mycket för att en orolig förälder ska köpa produkter som förväntas öka sitt barns hälsa och välbefinnande.

Att ett företag som Oriflame utnyttjar föräldrars oro och okunskap är kanske inte så konstigt men när nio läkare, professorer och forskare utnyttjar samma oro hos föräldrar för att tjäna en hacka då blir jag f-bannad. Enligt Oriflame och de nio läkarna ska barn kontinuerligt äta kosttillskott för att må bra. Särskilt viktigt är det att äta Oriflames produkter.

Pediatrikprofessor Tor Lindberg,
tar avstånd från reklamuttalande.

En av alla dessa nio läkare, Tor Lindberg, har dock valt att ta avstånd från sina uttalande i Oriflames reklam. Ett hedervärt ställningstagande.

Läkarheder

Oriflame utnyttjar föräldrars oro på ett osmakligt sätt. Än värre är när respekterade professorer och läkare utnyttjar samma oro hos föräldrar för att tjäna pengar. Det visar dels hur dålig kunskapen är hos läkare om hur kosten påverkar hälsan och dels att pengar kan få dem att dagtinga med sin läkarheder.

Mellanmål för diabetiker?

Stig Steen är professor i thoraxkirurgi

En professor i Thoraxkirurgi, Stig Steen,  gör en reklamfilm för sitt företag Igelösa om ett nytt mellanmål för diabetiker. Mellanmålet Reztart riktar sig bl.a. till diabetiker. Med tanke på sockerinnehållet i detta mellanmål är det rena dödskyssen för en diabetiker (t.ex. innehåller ”Reztart Bar jordgubb” hela 50 g kolhydrater per 100 g).

Professorns son Adne Steen, är VD för bolaget Igelösa Life Science AB. Professor Stig Steen ingår i Oriflames vetenskapliga råd och har en mängd inslag på Youtube om det förträffliga med Oriflames kosttillskott.

Charlotte Erlansson–Albertson professor i medicinsk
och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet

En annan charlatan är Professor Charlotte Erlansson-Albertson som alltid får plats med sina åsikter i massmedia. Hon och hennes man har tagit fram ett bantningspiller som tydligen ska öka mättnadskänslan. Detta är naturligtvis nonsens.

Professor Erlansson varnar ständigt för LCHF och bereds t.o.m. plats i Läkartidningen med vilda påståenden som saknar förankring i verkligheten (borde inte Läkartidningen vårda sitt varumärke bättre än så). En artikel som mindre nogräknade medlöpare gärna refererar till, i brist på annat.

Vi, ett antal hundra tusen människor som blivit friska, förvånas över hennes rädsla för LCHF. Vill hon inte att folk ska bli friska?

Läs mer:

Skälet till hennes oro är naturligtvis att LCHF-kosten, som är naturlig mat för människor, kan konkurrera med hennes bantningspiller. Hon och hennes man har stora investeringar i bantarpillret och oroar sig naturligt vis för att dessa inte ska bära frukt.

Vad lär vi oss av allt detta? Tja, om vi verkligen vill veta orsaker så ska vi börja med att följa pengarna. Resten är mest kosmetika, eller hur Oriflame?

Mats Lindgren

Författare ("Frisk av mat")
Företagare ("LCHF matkasse")

Ett svar på ”Oriflame och läkarna!”

  1. ”Professor Erlansson varnar ständigt för LCHF och bereds t.o.m. plats i Läkartidningen med vilda påståenden som saknar förankring i verkligheten (borde inte Läkartidningen vårda sitt varumärke bättre än så). En artikel som mindre nogräknade medlöpare gärna refererar till, i brist på annat.”

    Denna artikel i Läkartidningen används bland annat inom Region Skåne för att motivera viktoperationer, för att få fortsätta skära sönder mage och tarmar på mer än tusen skåningar varje år, istället för att kostbehandla.

    De makthavare inom Region Skåne som relaterar till denna artikel i sitt försvar av Gastric Bypassoperationer avslöjar i samma andetag att de själva inte begriper vad de håller på med.

    Läkartidningen tar antingen in vilket dravel som helst, bara titeln på författaren är den rätta. Eller så vill de väcka till debatt genom att öppet lägga korten på bordet, vilket ju är bra.

    Professor Charlotte Erlanson-Albertson verkar var totalt okunnig eller så ljuger hon medvetet, då hon har ekonomiska intressen i att utveckla ett ”spenatpiller” mot fetma. Inom kort kommer vi att bemöta hennes artikel i Läkartidningen, i en mycket intressant och avslöjande krönika.

    Charlotte Erlanson-Albertson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds Universitet, är ett typexempel på en Key Opinion Leaders (KOL) – Ledande Opinionsbildare – och Mats Lindgren har ju visat på fler.

    Läs mer om KOL här…

    Fler köpta professorer här…

Kommentera