Det kom ett mail (Vasaloppet på LCHF)

.

.

Innan Vasaloppet fick jag en förfrågan från en kille som ätit LCHF i sju månader. Han hade tidigare alltid kolhydratladdat inför loppet. Han är nästan 40 år och har åkt många Vasalopp. Bästa tiden var knappa 6 timmar. Förfrågan gällde hur han skulle ladda nu. Jag brukar ha som regel att om man ska göra en kraftig idrottslig satsning, får man räkna med en anpassningstid på uppemot 4-6 månader innan man är anpassad för att köra riktigt hårt. Den här killen hade ätit LCHF i sju månader, så det borde fungera utmärkt.

Jag gav rådet att äta LCHF som vanligt, med kanske litet extra fett och ta med sig ett par treor grädde som ”sportdryck” och för övrigt bara dricka vatten. Han följde mitt råd. Här kommer ett klipp ur mailet, där jag tagit bort det som skulle kunna identifiera honom.

 

”Hej!
Jag gjorde som du rekomenderade. Inget kolhydratintag överhuvudtaget. Åt normalt men med lite extra intag av fett. Hade med mig en blandning av grädde och gammaldags mjölk under loppet. Drack bara vatten under vägen förutom vid sista kontrollen då jag även tog en kaffe.

Har aldrig någonsin var så pigg under ett Vasalopp. Tidigare Vasalopp har jag fått flera energisvackor under vägen och ofta tappat mycket kraft och tid under andra halvan av loppet. Detta år blev jag aldrig riktigt trött. Jag kände bara hur det sprudlade i kroppen under hela vägen. Det var till och med så att jag kunde göra en markant ökning under sista 2 milen. Min bästa tid sänktes med 45 minuter och det med mycket mindre träning.

Helt fantastiskt!

Alla i klubben jag åkte upp med tyckte jag var heltokig som inte åt kolhydrater innan loppet. Dom trodde jag skulle behöva bryta halvvägs. Alla var grymt imponerade efteråt och jag fick nog  säkerligen 10-15 st intresserade av LCHF.”

.

Precis som jag förutspått i min bok ”Istället för doping!” kommer LCHF att i växande grad erövra idrottsvärlden. Exemplen börjar bli många nu: Björn Ferry, Heidi Andersson, Jonas Colting, Novak Djokovic (världsetta i tennis), den norska elitlagen i fotboll Strømsgodset och Odd Grenland.

Vad gäller Vasaloppet och skidåkareliten har de också en del att lära. Både Oskar Svärd och Petter Northug uteblev på grund av magbesvär och för Northugs del ser det ut som om han tvingas avsluta säsongen på grund av detta. En av fördelarna efter övergången till LCHF som Björn Ferry särskilt påtalar, är just att hans magproblem försvann liksom att den allmänna hälsan kraftigt förbättrades. 45 sjukdagar säsongen före kostomläggningen blev 10 säsongen efter. Både Emil Jönsson och sambon Anna Haag har brottats med hälsoproblem hela säsongen. En av våra största talanger någonsin, Mats Larsson, kunde aldrig göra sin talang riktigt rättvisa på grund av ständigt krånglande mage.

Att LCHF fungerar så bra, både hälsomässigt och prestationsmässigt, beror på att den har så stora likheter med den feta animaliska kost som människan ätit under årmiljoner, men som Livsmedelsverket, livsmedelsindustrin och läkemedelsindustrin tillfälligt lyckats få folk att frångå, med galopperande ohälsa som följd.

LCHF ger människorna möjlighet att äta sig friska och smala, befria dem från metabola sjukdomar som fetma, diabetes, hjärtproblem, cancer, Alzheimers osv. När LCHF går sitt segertåg genom landet skulle det, med tanke på den starka anknytningen till vår ursprungliga kost och de kraftiga förbättringarna av hälsa och prestationsförmåga, med rätta kunna göras under den devis som är Vasaloppets egen!

 

16 svar på ”Det kom ett mail (Vasaloppet på LCHF)”

  1. Frank!
    Undertecknad är bara tvungen att applådera detta inlägg. Må LCHF-rörelsen accelerera och tippa de galna kostråden över ända snarast. Nyckelhålet börjar äntligen ifrågasättas. Men myndigheter, dietisterna, många inom sjukvården sitter stenhårt fast i gamla utbildningar. Och läkemedelsindustrin ligger bakom och trycker på. Det är tragiskt. Men, som sagt, en upptrappning av omställningsfasen vore skönt. Det är många, många som lider i onödan!!

    Rent parentetiskt kan jag berätta att jag idag var på en s. k. kallad hjärtskola på lasarettet. Jag är närmast chockad (ändå är jag garvad vid det här laget) av dietisten tokiga inställning. Budskapet var glasklart: Kolhydrater med lågt GI (50 – 60 %) Det här med lågt GI är ändå en liten förändring till det bättre som jag ändå väkomnar. Men sedan underströk hon totalförbudet av mättade fetter! Det var inte läge för debatt men det är fruktansvärt att bevittna dessa underutbildade ”specialister” i verkligheten. De är ju ändå tjänsteinnehavare och aktiva!

    God fart, Frank, önskar
    Rolf Aronsson

  2. Tack Rolf!
    Du och jag som varit med i detta ett tag, kan ju ändå se hur det kommer att gå. Förändringarna sedan vi började är avsevärda och accelererande. Nu är myndigheterna inne i förtalsstadiet, men deras lögner står i bjärt kontrast mot verkligheten och verkligheten kommer att bryta igenom. De använder också veganerna som förtrupp för att få folk att sluta att äta kött och äta mer kolhydrater. Det kommer inte att hålla.
    Vågen som får korthuset att rasa samman kommer att likna en tsunami, men kommer i motsats till en sådan att vara oerhört stimulerande att uppleva!

    Lev väl!

  3. Det här var det bästa jag läst på området högprestation = kolhydratladdning.
    Att det förhåller så här har jag förstått länge (tack Björn Hammarsköld!) men inget är bättre än ett äkta vittne som trovärdigt skildrar att logiken faktiskt fungerar.
    Frank! Gärna fler sådana vittnesmål!

    Mats
    Lågpresterande f.d.diabetiker

      1. Sorry Frank!
        Naturligtvis köpte jag din bok för 2 år sedan och fann den högintressant.
        ”Att det förhåller så här har jag förstått länge (tack Björn Hammarsköld!) men inget är bättre än ett äkta vittne som trovärdigt skildrar att logiken faktiskt fungerar.
        Frank! Gärna fler sådana vittnesmål!”

        Hälsn
        Mats

  4. Kul läsning då jag själv åkt några Vasalopp, fast på kolhydrater (det var innan jag kände till LCHF). Nu är jag desto klokare och förra året sprang jag Göteborgsvarvet för tredje gången, sämre tränad men på LCHF kost och förbättrade min tid med 5 min! Mådde hur bra som helst under loppet och även efteråt. När andra löpare satt på gräsplanen innan start och stoppade magen full med pasta åt jag kyckling i ädelostsås. Nästa år tänker jag köra Vasaloppet fettuppladdad och hoppas kunna göra personbästa även då!

  5. När man anstränger sig så glöm inte saltet! Alla dessa filmer där folk mår dåligt och vinglar runt före mål är inte energibrist, det är saltbrist. 4 g salt mindre i kroppen minskar salkoncentrationen från normala 137-145 mmol/L till livsfarligt låga 125 mmol/L. Sjunker saltkoncentrationen mer genom att dricka anbefallda tre liter vatten (ökar utspädningen än mer) ökar risken att dö avsevärt i värmeslag, circulationskollaps, natriumbrist, vattenförgiftning eller eldaresjuka. Kärt barn har många namn.
    Så glöm inte saltet, överskott kissar vi ut utan någon som helst blodtrycksstegring, salt har aldrig visats ge högt blodtryck i försök på människa. Som frisk kan man äta 100 g salt om man lyder kroppens krav på att dricka lagom med vatten.

  6. Björn, saltbrist kan säkert bidra, men jag är rätt säker på att det faktum att folk ”går in i väggen” beror på att den som är sockerdriven tömmer sina glykogenlager helt och eftersom deras hjärna går på glukos, slutar nervsystemet att fungera. Det inträffar inte för den som är fettdriven, därför att dennes hjärna går huvudsakligen på ketoner.

  7. Härlig läsning!
    Blandar mig inte i diskussionen om salt och vätskebrist.
    Men jag hör till dom som har kört klassikern på LCHF. Kan berätta mer om upplägget för min del senare om det finns intresse.
    Den största fördelen som jag ser det förutom att jag kan prestera bättre och aldrig har svackor under träning & tävling, är möjligheten att alltid kunna sticka ut på ett 3-timmars löp pass till exempel
    Förut var jag tvungen att ladda en hel dag före träning. Nu behövs bara ett vanligt mellanmål på eftermiddags fikat och sen ut och ”mosa” kilometrar. Dubbla Marathon i Stockholm 2012 är målet för denna vår/sommar.

    En utmaning till som närmar sig med stormsteg är Spinn of hope. (Läs mer på barncancerfondens hemsida)
    Meningen är att man som lag turas om att cykla på spinningcykel i 12 timmar, kostnaden på 1500 går oavkortat till BCF.
    Jag tog ett lag själv och skall således köra spinning 12 timmar i sträck. Det finns flera deltagare runt om i landet som gör samma sak, men hur många som avnjuter ”grädde och ägg” istället för sportdryck är oklart:)

    Tack för en bra sida och tack till alla som skriver här, tog mig i kragen och reggade, har läst men ej skrivti förut.

    Mvh Tobias

  8. Hörni – försiktiga!! Snart anklagas vi för att vara dopade för att vi äter LCHF!! Ska vi kalla det för ”den nya dopingen”?
    Det är så himla gott att läsa först inlägget och sen alla kommentarerna. Snart har nog människor anammat det rätta sättet att äta. Jag tycker bara synd om alla som inte ”tror” och som kommer att sjuka och antagligen dö av sina onödiga sjukdomar.

    1. Helt rätt,

      Riktig mat och att utesluta skadlig mat är ett slagkraftigt alternativ till traditionell doping, med samma positiva effekt, men utan biverkningar. Detta börjar nu elitidrottsmän förstå är viktigt, om de vill stå på prispallen utan att fuska, och om de vill bra efteråt också. Traditionell doping brukar innebära sjukdomar och en för tidig död, bland annat genom ökad risk för hjärtsjukdom.

      Genom att äta riktig mat stärks immunförsvaret och då slipper idrottsmän vara sjuka lika ofta och när de drabbas är det oftast med ett lindrigare förlopp. De missar inte lika mycket träning och de minskar risken att bli sjuk just när det gäller. Detta gäller ju förstås alla människor.

      Läs boken ”Istället för doping” så inses att riktig mat är bra för alla, även för de som vill högprestera. Läs mer … http://www.livlinan.eu//

      Boken kan t.ex. beställas här …
      Provläs ett kapitel … Hormonerna

      De som provat på konceptet med riktig mat och hormonellt intelligent träning hyllar boken, medan de som tror på kolhydratladdning häcklar boken,

      Björn Ferry tog ett OS-guld på en kosten och stärkte sin hälsa och sitt immunförsvar. Strax därefter skrev han en egen kokbok – Ferry food – provläs (klicka på Provläs på bokbilden).

      Boken ”Istället för doping” rör om i grytan och lämnar ingen oberörd.

Kommentera