Läsk gör levern sjukligt fet
01:50, 4 januari 2012 in Uncategorized by Nyheter

En liter läsk om dagen i sex månader resulterar i en fördubbling av fettmängden i levern och bukhålan.
Det visar en dansk undersökning där 47 personer antingen fick dricka vatten, mjölk, diet-läsk eller ”vanlig” läsk.
I American Journal of Clinical Nutrition konstaterar forskarna att det gick inte att se att läskdrickarna blev fetare än andra. Däremot ökade deras inlagring av fett i levern dramatiskt, vilket kan leda till exempelvis diabetes och skrumplever.
Källan: Sydsvenskan
- ◊ -
Slutsats: Läsk är ingen vardagsdryck eller måltidsdryck.
Friska personer kan kanske dricka ett par 20 – 33 cl flaskor per vecka utan problem, men överviktiga och sjuka bör avstå. Drick aldrig lightdrycker (med sötningsmedel). Drick istället rent vatten och om smak och bubblor önskas finns det smaksatt vatten.
- ◊ -
Fler intressanta nyheter som Sydsvenskan bjuder på som handlar om hälsa, artiklar som berör American Journal of Clinical Nutrition
- För lite sömn kan orsaka fetma
- Det vita brödet farligare än smör (danskarna tror fortfarande att mättat fett är ohälsosamt, trots att vetenskapen visar på motsatsen)
- Multivitaminer kan öka cancerrisken
- Maten viktigare än fettgen
- För lite C-vitamin kan ge hjärnskada
- Snabba kolhydrater ökar diabetesrisk
- Kom i håg havets läckerheter - Äldre som ofta äter fisk bevarar kognitiva förmågor som minne, rumsuppfattning och uppmärksamhet bättre.
- Folsyra halverar bröstcancerrisk – Kvinnor som äter mycket folsyra nästan halverar risken för bröstcancer, visar en svensk studie.
Björn Hammarskjöld skrev 16:06, 4 januari 2012
Läsk innehåller vanligt socker (sackaros) som liksom High Fructose Corn Syrup (HFCS) och Fruktogrönt har ungefär hälften glukos och hälften fruktos. Och det är fruktos som är farligare än glukos.
Se bland videolänkarna Robert Lustigs Sugar: The Bitter Truth
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=dBnniua6-oM
Fruktos måste, på samma sätt som alkohol, avgiftas i levern genom att byggas om till fett. Det är fruktos som är orsaken till icke alkoholorsakad leverförfettning och levercirrhos.
Leverförfettningen och levercirrhos har ökat kraftigt de senaste 20 åren och ”vetenskapen” kliar sig i huvudet och undrar hur detta kan komma sig. Förr i världen var det mycket ovanligt med icke alkoholorsakad leverförfettning och levercirrhos.
Så jag förstår att ”vetenskapen” kliar sig i huvudet. Man verkar inte vilja ta till sig kunskap, än mindre gammal och även ny hederlig kunskap. Man verkar inte kunna/vilja se elefanten i rummet, trots att det är det första som alla andra ser.
Can’t see the elephant in the room.
It’s an idiom for an issue or problem that is very obvious, but is ignored by those involved for their own convenience or comfort.
Länkar skrev 00:41, 14 januari 2012
Socker ger fettlever
2 januari
Läsk, i detta fall Coca cola, bidrar till fettlever. Det visste vi förut men nu har några danska forskare gjort en studie som publicerats i American Journal of Clinical Nutrition.
Take home message: Socker gör att fett lagras in i kroppens organ, särskilt i lever och i buken. Det är just fettet i buken som förknippas med metabola syndromet och framtida diabetesutveckling, hjärtkärlsjukdom och gud vet allt.
Läs hela blogginlägget … Toxiska epistlar