Framgångsrikt Vasalopp på LCHF-uppladdning!

.
ζ
.

.

Peters Vasalopp

Peter gick på Jonas Coltings föreläsning och testade ett annat upplägg inför sitt Vasalopp. Han bytte den typiska kolhydratskosten mot en LCHF – baserad kost. Själva loppet genomförde han på en typisk ”Train low – race high”-strategi.

”Summan av kardemumman. Jag är sjukt nöjd med resultatet som inte riktigt var väntat. Jag kommer att förespråka (för de som frågar) denna hälsosammare och friskare livssyn med naturligare, mer kvalitativ kost och peppa till mycket mer bekvämlighetsträning.”  🙂

ζ

Kommentar

Björn Hammarskjöld · mars 6, 2013 – 1:26 e m

Om man nu gör sig besväret eller nöjet att äta lågkolhydratkost under träning så har man tränat sina muskler, inklusive hjärtat och invaggat kroppen i säkerheten att alltid ha ättiksyra från fett som bränsle i alla mitokondrierna, Ättiksyra är det enda bränsle som mitokondrierna kan använda. Läs mer om citronsyracykeln på nätet.

Varför då vända upp och ned på kroppens ämnesomsättning genom att stoppa i sig kolhydrater?

Kolhydraterna ökar omedelbart glukosnivån i blodet från 3-6 mmol/L till betydligt högre som stimulerar insulin som stänger av fettförbränningen till ättiksyra för nu MÅSTE koncentrationen av blodglukos normaliseras genom att bryta ned så mycket glukos som möjligt till ättiksyra. Mitokondrierna hinner inte bränna all ättiksyra och därför omvandlas en del av ättiksyran till fett som måste transporteras från levern till fettcellerna.

Genom att äta socker/kolhydrater så stör man den alltid tillräckliga och trygga fettförbränningen till ättiksyra Du har ju visat det på träningen! Varför ändra på ett vinnande koncept under träningen till tävlingen?

  • Glykogenet (½ kg) räcker till Evertsberg och sedan måste du dricka 5 L blåbärssoppa för att ta dig i mål.
  • På fettdrift räcker 0,44 kg fett för att åka hela Vasaloppet! Och den mängden har du lättillgänglig så länge du håller dig ifrån kolhydrater.

Den begränsande faktorn är syretransporten för att kunna bränna ättiksyran i mitokondrierna. Men mitokondrierna struntar i var ättiksyran kommer ifrån. Men det är lättare att bryta ned fett till ättiksyra (5 enzymatiska steg, 15 kg fett att hämta ifrån) än bryta ned glukos till ättiksyra (14 enzymsteg, 3 g glukos i blodet, ½ kg glykogen i lever, muskler att hämta ifrån)

Så ät fett och lagom med protein och hoppa de giftiga kolhydraterna. 15 kg fett räcker bara i 144 h vid maxbelastning medan ½ kg glykogen räcker i 2 h vid max belastning.

Välj själv! Jag hoppar kolhydraterna!

ζ

Tidigare inlägg:

  • 61-årige skidveteranen har blivit starkare tack vare nya matvanor. Läs mer…
  • Det kom ett mail (Vasaloppet på LCHF). Läs mer…

ζ

Kommentera