Hej konsument vad lätt du är att manipulera!

Våra köpbeteenden styrs av hur vi uppfattar världen och detta i sin tur styrs bland annat av vad vi har att referera till och hur vi ställer oss till att mista något.

Kunskap om dessa psykologiska mekanismer gör oss lätta att manipulera.

Strategin att först visa kunden dyra produkter fungerar därför att det får affärens billigare produkter att framstå som mer prisvärda. Ångermånaden är lukrativ därför att vi människor så ogärna lämnar ifrån oss det vi har. När vi handlar ser vi inga problem med att lämna tillbaka varan, men så fort varan övergått i vår ägo blir situationen en annan.

  • Vår uppfattning om omvärlden är relativ
  • Vi värderar förluster högre än vinster

Läs mer…

– ◊ –

Kommentar:

Ovanstående inlägg ger en ledtråd till hur vi har förmåtts avstå från äkta grädde och smör.

Genom att hävda att naturligt fett är farligt har vi förmåtts köpa och äta onaturliga industriellt framställda fetter och lightprodukter utblandade med vatten och kemikalier. Billigt att tillverka och genom att hävda hälsofördelar har det kunnat säljas dyrt.

Genom att relatera till fetma, hjärt- och kärlsjukdomar har vi valt bort naturlig mat. Vi vill ju inte förlora hälsan eller t.o.m. förlora livet.

Sedan visar det sig, via vetenskap och beprövad erfarenhet, att mättat fett inte alls är farligt och istället är det kolhydratrika lightprodukter som ger fetma och det är fleromättade omega-6-fettsyror från fröoljor (finns rikligt i Becel) som är direkt hälsovådligt.

Sedan 1989 när nyckelhålsmärkningen introducerades har fetma fördubblats och diabetes tredubblats. Ett talande resultat.

Allt fler har dock nu avslöjat bluffen, vilket nyligen orsakade smörbrist.

404 svar på ”Hej konsument vad lätt du är att manipulera!”

  1. En fransk kemist utvecklade 1912 en metod att med hjälp av metaller förändra molekylstrukturen hos växtoljor. Han fick Nobel Priset i kemi för sin metod. Processen var avsedd för tillverkning av tvål. Så långt gott och väl.

    Amerikanska kemister utvecklade idén genom att sätta till färgämnen och arom och sälja produkten som en billig ersättning för smör. Med skicklig marknadsföring sålde man snart in produkten som jämbördig med smör, men fortfarande lite billigare. Det svalde myndigheter och kokboksförfattare – ”tag smör eller margarin” som det står i recepten.

    Nästa steg var att marknadsföra margarin som nyttigare än smör. Det budskapet hjälper våra hälsovårdande myndigheter och dietister beredvilligt till med att sälja. Nu kan det multinationella företaget UNILEVER sälja en produkt bestående av hälften vatten och resten kemikalier som ”functional food” för 126 kr kilot.

    Den största framgången för margarinindustrin måste vara när människor inte kan skilja på smör och margarin, utan kallar allt bredbart matfett för smör.

Kommentera