Lågkolhydratskost mest effektiv (!)

Gott, men inte det bästa om man vill uppnå
optimala resultat av sin diet, visar ny forskning.

 

Vi blir överösta från alla håll och kanter av tips om vilken metod som är den bästa. Nu visar forskning att en diet låg på kolhydrater är den mest effektiva både när det kommer till viktminskning och sjukdomsprevention.

Dieter handlar ju vanligtvis om att gå ner i vikt. Något som i de flesta fall för med sig en hel del hälsofördelar. Att äta en lågkolhydratkost ett par gånger i veckan visar sig nu vara ett bättre sätt än vanliga lågkalorimetoder för att minska i vikt och samtidigt sänka sina insulinnivåer.

Lägre insulin i blodet kan i sin tur minska risken för cancer.

– Viktminskning och minskade insulinnivåer i blodet är bland annat bröstcancerförebyggande. Vi har sett att dessa nivåer är svårare att uppnå och att upprätthålla med konventionella dieter än med lågkolhydratkost, menar Michelle Harvie, dietist och forskare vid Genesis Prevention center i England.

Hon understryker dock att dieter innehållande få kolhydrater kan medföra ett skydd mot cancer och andra sjukdomar, men att ytterligare forskning behövs.

Kampen mellan tre dieter

Harvie och hennes kollegor jämförde tre olika dieter under en fyramånadersperiod för att undersöka skillnader i viktnedgång och blodmarkörer för bröstcancerrisk hos 115 kvinnor med sjukdomen i släkten.

Slumpmässigt blev deltagarna tilldelade en av dessa dieter:

  1. En kalorirestriktiv, lågkolhydratkost två dagar i veckan
    .
  2. En lågkolhydratskost som tillät obegränsat med proteiner och hälsosamt fett två dagar i veckan.
    .
  3. En klassisk kalorifattig medelhavsdiet sju dagar i veckan.

Resultaten visade att de båda sporadiska lågkolhydratsdieterna var överlägsna klassikern från medelhavet i viktminskning, minskning av kroppsfett och för att sänka insulinnivåerna.

Den genomsnittliga minskningen i vikt var ungefär 4 kg med lågkolhydratsmetoderna jämfört med 2,4 kg med medelhavsstrategin. Insulinnivåerna minskade med 22 procent på de kolhydratfattiga dieterna, jämfört med 4 procent hos de som åt medelhavsmaten.

 

– Det är intressant att den kost som bara begränsar kolhydrater men ger mycket protein och fett är lika effektiv som den fattig på både kalorier och kolhydrater, menar Harvie.

Forskningsresultaten presenteras under San Antonio Breast Cancer Symposium, som pågår mellan den 6 och 10 december 2011.

Källa: SVT Vetenskap

– ◊ –

 

Vår kommentar:

Rond ett – viktminskning

Man fick 67 % större viktminskning med njutmetoden jämfört med medelhavsdieten och insulinnivån minskade med 22 % jämfört med bara 4 % med medelhavsdieteten.

1-0 till njutningsmaten.

Rond två – kaloribegränsning mot att äta sig mätt.

Den som äter enligt njutmetoden kan dessutom äta sig mätt, utan att resultatet påverkas. Om man äter sig mätt med njutmetoden går man ner lika mycket i vikt som om man halvsvälter. Svårt att njuta om man inte får äta sig mätt!

2-0 till njutningsmaten.

Njutmetoden vinner på vetenskaplig och beprövad knockout!

– ◊ –

Kommentera