Chokladälskare får färre slaganfall.

21:51, 11 oktober 2011 in Hjärta och kärl, Kosten by Nyheter

En bit choklad varje dag kan fungera som ren medicin mot stroke. Det antyds av en ny svensk studie på 33 000 kvinnor. Kvinnorna, som är bosatta i Uppsala och Västmanlands län, fick för cirka tio år sedan besvara frågor om sin chokladkonsumtion.

Sedan dess har 1.549 av dem haft stroke, men forskarna upptäckte att fallen var färre bland den femtedel av kvinnorna som åt mest choklad. Enligt analysen sjönk risken med cirka 20 procent.

– Det är en ganska stor reduktion, fullt jämförbar med effekterna av vissa typer av vanlig medicinering, säger Susanna Larsson, forskare vid enheten för nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.

I gruppen med högst konsumtion åt kvinnorna i genomsnitt 66 gram choklad, lite mer än en halv chokladkaka, per vecka. Inte särskilt mycket, kan tyckas. Frågan är om vi borde äta mycket mer choklad än vi gör.

– Det vet vi inte, eftersom de är oklart var den övre gränsen går för positiva effekter, säger Susanna Larsson.

Studien, som publiceras i Journal of the American College of Cardiology, är inte den första som påvisat att choklad är bra för hjärtat och blodomloppet.

– Fast det bästa kanske vore om vi åt rent chokladpulver, säger Larsson.

Källa: DN och TT

Fakta:

Stroke är den tredje vanligaste orsaken till död i Sverige och konsumerar mer sjukhustid än någon annan somatisk sjukdom. Årligen insjuknar mellan 27 000 och 35 000 individer i stroke i Sverige. Medelåldern är nu 75 år (73 för män och 77 för kvinnor). Många är dock yngre, 20-25 % är under 65 år. Symtomen kan variera från mycket lindriga, ibland övergående till mycket svåra där den drabbade blir helt hjälpberoende.

Slaganfall orsakas av propp i eller blödning från något av hjärnans blodkärl. Propp är vanligast och förekommer i ca 80 % av fallen. Vid propp får man en hjärninfarkt på grund av att blodförsörjningen till en del av hjärnan stängs av. Vid blödning får man en skada på grund av blodets tryck mot hjärnvävnaden.

Ungefär lika många män som kvinnor insjuknar i stroke, men kvinnorna är cirka fyra år äldre när de insjuknar. Svenska undersökningar visar att incidensen inte har gått ner under de senaste decennierna. Däremot har mortaliteten sjunkit – detta beroende mestadels på att letaliteten har gått ner. En viktig orsak till att färre strokepatienter avlider idag kan vara att vården har förbättrats.

För tio år sedan vårdades ungefär hälften av alla strokepatienter på en strokeenhet, idag är den siffran 73 procent. Med en åldrande befolkning och en förbättrad överlevnad kommer andelen individer med stroke att öka i samhället. Detta innebär troligtvis att andelen strokepatienter kommer att öka på våra sjukvårdsinrättningar.

Det är därför av stor betydelse att reducera riskfaktorer för stroke. Att förhindra ett slaganfall spar mycket mänskligt lidande hos både patient och anhöriga såväl som stora samhälleliga kostnader.

Fördjupning, läs mer…

Vår kommentar:

Observera att det rör sig om en sambandsstudie som i sig inte bevisar något, det kan mycket väl vara andra faktorer som spelar in. Dock tror vi att choklad av god kvalité kan vara hälsobefrämjande, i måttliga mängder. Många ”osäkra” studier pekar på att choklad med hög kakaohalt och av god kvalité kan vara bra. Så är ju det gott också.

Ett bra sätt att undvika hjärt- och kärlsjukdomar är ”NJUTMETODEN” som också har utrymme för choklad, helst minst 70% choklad och helst utan sojalecitin. Vad man kan och bör äta är dock individuellt, beroende på hälsostatus.

NJUTMETODEN kurerar diabetes, vikten normaliseras och magproblem lindras eller försvinner helt. Alltfler elitidrottsmän har upptäckt att immunförsvaret stärks, sjukdagarna blir färre och prestationsförmågan förbättras. Praktiskt taget alla som provar mår helt enkelt bättre, redan efter några veckor.

Tricket består i att äta sig mätt och nöjd på god riktig mat och att undvika skräpmat.