Arlas kupp gör mjölken dyrare

.

Arla-har-dumpat

ζ

METRO

Arla har hållit nere priserna för att minska konkurrenternas lönsamhet. Enligt en granskning som Veckans Affärer har gjort pågår ett ”mjölkkrig”.

Priserna på mejeriprodukter väntas stiga de närmaste åren – och den planerade sammanslagningen av Arla Foods och Milko kan höja prislappen ytterligare.

Enligt en granskning av ”mjölkkriget” som Veckans Affärer gjort har Arla medvetet hållit nere mjölkpriserna för att urholka lön­samheten för sina konkurrenter. I sommar har Milko tvingats sänka ersättningen till sina bönder med 60 öre per liter mjölk. När Milkos ekonomi är så pass dålig hoppas Arla få köpa upp konkurrenten – samtidigt försöker man locka till sig Milkos bönder genom att erbjuda dem betydligt högre ersättning, enligt Veckans Affärer.

– Om priset till lantbrukarna höjs så följer en naturlig prishöjning i butik – om än med viss eftersläpning, säger Harald Svensson, chefsekonom på Jordbruksverket.

Arla har 95 procent av marknaden i Danmark och där höjde företaget mjölkpriset till butik med 6 procent i vintras.

Oavsett om fusionen Arla och Milko blir av eller inte talar en prognos från OECD, Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, för en prishöjning.

– OECD menar att prisnivån på mejeriprodukter kommer att stiga under den närmaste tioårsperioden, i varje fall motsvarande 1 procent om året. Det gäller globalt men eftersom Sverige och EU har bra kontakt med den internationella marknaden, så brukar vi följa den globala utvecklingen, säger Harald Svensson.

– ◊ –

VECKANS AFFÄRER

Ett utdrag:

För Milkos bönder innebar uppgörelsen dock kniven mot strupen. Arlas krav på lönsamhet för Milko från den 1 juni 2011 tvingade Milkostyrelsen att sänka ersättningen till bönderna med 40 öre per kilo mjölk (från 3,40 till 3 kr). För många skuldsatta lantbrukare skulle den sänkningen inom några månader leda till konkurshot. Fortsatta förluster i Milko skulle dessutom leda till ett sämre mjölkpris för alla Milkobönder under flera år framåt. Villkoren var så hårt satta att man kunde räkna med en utslagning av mjölkbönder redan från start. Många ifrågasatte också Arlas intresse att ta över bönder med små volymer och långa avstånd i svensk glesbygd.

Under kaffepausen efter styrelsemötet fällde Arlas styrelseordförande Åke Hantoft också sin drastiska kommentar om den nyss gjorda prissänkningen.

”Sänkning med 40 öre räcker inte”, sade han.

”Vräk till med 1.50 på en gång istället så att bönderna håller käften!”

Läs om Arlas utstuderade sätt att göra affärer här…
Varför läsa romaner om organiserad brottslighet när verkligheten överträffar dikten?

– ◊ –

Vår kommentar:

Svensk mjölk (och köttproduktion) håller på att utkonkurreras och monopoliseras av bland annat Arla. Sedan kan Arla sätta vilka priser som helst och leverera vilka produkter som helst. Vi har då inga alternativ.

Ett monopol gynnar knappast oss konsumenter och de gangsterfasonerna som används bör stämma till eftertanke. Vi bör köpa från våra lokala mejerier, kanske något dyrare nu, men både billigare och bättre i längden. Vi bör tänka på våra barn och barnbarn, och inte bara på prislappen idag.

Vi hoppas också att lokala bönder och mejerier häller ställningarna, det stundar bättre tider, snart.

Vi på KOSTDEMOKRATI värnar svenskt lantbruk och mångfald. Vi arbetar för att öka konsumtionen av bra mejeriprodukter och av kött av god kvalitet, och för att våra bönder skall få anständigt betalt. En prisökning i framtiden skall gå till de bönder som bedriver ett hållbart lantbruk. Vårt mål är två kronor mer för mjölken, till våra egna bönder, inom ett eller två år.

Vi skall inte subventionera kortsiktiga djurfabriker utomlands där djuren far illa och där gödsel blivit ett avfallsproblem. Gigantiska djurfabriker där djuren i små bås utfodras med kraftfoder och där antibiotika används i förebyggande syfte. Dessa djurfabriker utgör veritabla virusfabriker vars konsekvenser vi ännu inte sett. De levererar billigt kött av låg kvalité, både smakmässigt och näringsmässigt.

Idag är det extrapris på mjölk och (dåligt) kött och imorgon kommer det riktiga fulla priset, en nota och konsekvenser som hamnar hos våra barn och barnbarn.

Team KOSTDEMOKRATI

6 svar på ”Arlas kupp gör mjölken dyrare”

  1. Skånemejerier på väg att bli franskt.

    .
    Skånemejerier vill uppenbarligen undvika att bli uppköpta av Arla, som strävar efter monopol på den svenska marknaden. Därefter kan de sätta vilka priser de vill mot både bönder och konsumenter.

    Arlas plan för att ta över Milko verkar ha gått i lås och en av de som står på tur är Skånemejeriet. Citat:

    Hösten 2007 försökte Arla även fusionera med Skånemejerier. Vd Peder Tuborgh träffade Skånemejeriers ledning på ett hotell i Stockholm. Efter en trevlig middag började Peder Tuborgh lägga upp planerna för en fusion. När svenskarna invände att medlemmarna måste godkänna en sådan kom Peder Tuborgh plötsligt med ett förtäckt hot.
    .
    ”Om det så kostar oss en miljard kronor att konkurrera ut er ska vi göra det”, sa han.
    .
    Eftersom en av Skånemejeriets chefer hade knäppt på inspelningen på sin mobil blev Peter Tuborghs hot inspelat på band, och så småningom översänt till Konkurrensverket i samband med att Arla försökte få Coop att ta bort Skånemejeriers produkter från hyllorna. En kupp som dock stoppades av 50.000 arga konsumenter på Facebook.

    Så knockar Arla 
konkurrenterna

    Arla har ett antal metoder för att slå ut sina konkurrenter:

    * Genom att kopiera konkurrenters nya produkter och sedan själva ta ett lägre pris.

    * Genom att få detaljhandeln att plocka bort konkurrenters produkter. I Hirtshallsfallet fick handlaren pengar till firmafesten.

    * Genom leverantörsbonusar som gynnar stora volymer och försvårar för mindre producenter att komma in i butikerna.

    * Genom legoproduktion som ger insyn i konkurrenternas interna kostnader.

    * Genom att betala extra personal som plockar upp varorna i butiken.

    * Genom att dumpa priset under produktionskostnad på en marknad.

    * Genom att ge bönderna högre avräkningspriser så att konkurrenterna tappar leverantörer.
    .


    .

    Det kostar att få svenska bönder och andra mejerier ner för räkning, genom att dumpa priserna. Arla kan som stor koncern ta förluster under en tid, men räknar med att bönder och mindre mejerier inte klarar det. Enligt en uppgift från ett internt representantskapsmöte i Arla i slutet av augusti 2011 var förlusten hela 500 miljoner kronor.

    Sannolikt räknar Arla med att ta igen det med råge senare när man är ensam på marknaden, genom höjda konsumentpriser, när man kan diktera villkoren mot både bönder och konsumenter.

    Läs hela den spännande historien … Den köpgalna kon

    – – –

    Vill vi konsumenter vara utlämnade till en enda leverantör som bestämmer kvalitet, sortiment och pris?

Kommentera