Tusentals i protest mot ”Sveriges sämsta infrastrukturprojekt någonsin”

.

tusentals i protest.
ζ
.

Tusentals i protest mot

”Sveriges sämsta infrastrukturprojekt någonsin” (RRV)

Men Göteborgs politiker och tjänstemän lyssnar inte på vare sig fakta, varningssignaler eller på folket (folkomröstningen negligeras). Hur tänker Göteborgs politiker?

karantän-bamseDe politiker som insett vansinnet med att gräva upp hela Göteborg under en tioårstid, för att bygga en tunnel i leran som kan kosta upptill 100 miljarder kronor och som inte behövs, de har placerats i kylan av Göteborgs etablissemang. Varför då? Värdesätts inte konstruktiv kritik?

Ett tunnelbygge som är en miljökatastrof och som färdig är livsfarlig om något händer, då det saknas evakueringsmöjligheter (25 meter under jord, med mötande trafik i samma tunnelrör). Räddningsverket godkänner inte detta.

Tunneln (Västlänken) beräknas minska biltrafiken med mindre än en procent, vilket är skrattretande. En tunnel som kostar mer än TRE GÅNGAR notan för Älvsborgsbron, Götatunneln, Lundbytunneln och Tingstadstunneln TILLSAMMANS. Detta för att man ska kunna öka pendeltågstrafiken från 2% till 3% genom att förtäta ankomster och avgångar från 15 minuter till 10 minuter. Hur räknar man hem det?

Göteborgs politiker vill inte ens utreda ett slagkraftigt alternativ som engagerade och kunniga medborgare har tagit fram, utan de vill rusa vidare mot en katastrof för Göteborg, både ekonomiskt och miljömässigt. Att de etablerade politikerna och dess politiker kommer att åka med när det smäller, det har de ännu inte förstått.

Mellan 8.000 – 10.000 göteborgare gick man ur huse och krävde att en oberoende kommission omprövar Västlänken (”Sveriges sämsta infrastrukturprojekt någonsin” enligt Riksrevisionsverket) OCH de krävde att vi ska utreda Gårda-länken med CENTRALSTATIONGÅRDA.

Vad är det som är så svårt med det? Det är ju helt logiskt att göra det med hänsyn till omständigheterna. Då respekteras också folkomröstningen där 57 % sade NEJ till Västlänken och om nu Västlänken är så fantastisk som ledande Göteborgspolitiker påstår så kommer det fram, annars satsar vi på ett bättre alternativ. Svårare är det inte.

Äntligen har folket vaknat och gått ut på gatan för att protestera mot politiskt dårskap och detta är något nytt. Politikerna är vana vid att medborgarna inte lägger sig i mellan valen och de är vana vid att inte behöva visa resultat eller ta ansvar.

Lars Bern har beskrivit denna utveckling, som göteborgarna nu protesterar mot::

  • ”Blir den tysta statskuppen slutet för folkstyret?”NEWSVOICE

Kommer vakna och engagerade göteborgare att lyckas bryta denna destruktiva politiska utveckling och rädda Göteborg från dårskap?

Början på ett paradigmskifte där folket tar befälet?

 ζ

några få odlar

Konspiration

Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande, menar att ”några få odlar en konspiration” och så är det sannolikt. Några få politiker och tjänstemän i högt uppsatta positioner bestämmer och övriga har bara att glida med, om de inte vill ta fighten och riskera sin karriär.

Martin Wannholt (M) tog fighten och sitt samhällsansvar och fick plikta med uteslutning ur Moderaterna. Men det finns många fler kloka politiker och tjänstemän som kommer att tala när ”de få som odlar konspiration” inte längre utgör något hot mot dem.

dollar-ballongEn ”konspirationsballong” som håller på att punkteras tack vare modiga och kloka politiker som säger ifrån och på grund av att  tiotusen goa göteborgare också gör sig besväret att säga ifrån. Plus de 57 % som sade NEJ i folkomröstningen om Trängselskatten och Västlänken.

De ”få” har ju visat vad de går för genom att köpa in värdelösa italienska spårvagnar som fungerade uruselt tekniskt, de var inte anpassade till vare sig räls eller klimat och efter bara ett par år rostade de sönder. Och ännu har ingen tagit på sig något ansvar och notan hamnar som vanligt hos folket i form av högre skatter och höjning av biljettpriser.

Nu vill samma ”få” bygga en lågbro över Göta Älv som kommer att skapa trafikkaos upptill 15 gånger per dygn. När bron är nere blir det trängsel och förseningar för sjöfarten och när den är uppe blir det trängsel och köer för kollektivtrafik, bilar, cyklar och gångtrafikanter. Därtill kommer avgaserna att öka från både bilar, bussar och fartyg. Men vad gör det, det är ju en fräck bro som åker upp och ner stup i kvarten. Synd om Göteborgarna och näringslivet som drabbas av onödig trängsel.

Man tar sig för pannan och undrar om det inte finns någon ände på mänskligt dumhet?

knockout2Lyckligtvis har ansvarstagande, kreativa och goa göteborgare på eget initiativ och på egen bekostnad tagit fram ett slagkraftigt förslag (Gärda-länken) som slår knockout på ”Västlänken” och de kommer att se till att alternativen utreds på ett oberoende och sakligt sätt.

 CENTRALSTATIONGÅRDAζ

APPENDIX

Läs ett tidigare inlägg, en fördjupning, och döm själv.; Klokskap eller galenskap?förstoringsglas-man

  •  ”Sveriges sämsta infrastrukturprojekt någonsin” (RRV) – Västlänken och nya Hisingsbron under luppen … klicka här

ζ

Länkar

  • Tusentals i marsch mot trängselskatten … Expressen
  • Bilder: 8 000 visade sitt missnöje mot Västlänken … GP

Stockholmare är ovetande då DN och SvD knappt eller inte alls har uppmärksammat en av Göteborgs största demonstrationer i mannaminne. Äntligen har folket vaknat, i Göteborg.

ζ

2 svar på ”Tusentals i protest mot ”Sveriges sämsta infrastrukturprojekt någonsin””

  1. TUSENTALS I PROTEST MOT DUMHET – ÄNTLIGEN!

    Äntligen reagerar och agerar folket i akt och handling mot dumheter som kostar dem skjortan. Detta är något som Göteborgs politiker inte är vana vid och som de inte vet hur de ska hantera. Att lyssna på saklig kritik och att utreda de olika alternativen på ett opartiskt och professionellt sätt vore ett klokt sätt, men på det örat vill de inte lyssna. Undra varför?

    Mellan 8000 – 10000 göteborgare (ett tvärsnitt av befolkningen, många barnvagnar) gick man ur huse i lördags och spärrade av staden när de gick från Götaplatsen till Kommunhuset, där konstruktiva tal hålls av ansvarstagande kloka politiker som har modet att gå mot strömmen och tal hålls av engagerade göteborgare som vägrar låta dumhet förstöra Göteborg.

    De protesterade mot ”Västlänken” (en tunnel i leran som inte behövs), ett projekt som Riksrevisionsverket har etiketterat som ”Sveriges sämsta infrastrukturprojekt någonsin”.

    Ett projekt som i bästa fall kostar tre gånger så mycket som Älvsborgsbron, Götatunneln, Lundbytunneln och Tingstadstunneln – tillsammans. I sämsta fall får vi multiplicera summan med tre eller fyra. Upptill hundra miljarder kronor för ett miljöförstörande projekt som kanske (?) gynnar en procent av resenärerna. Sedan är pengarna slut till vettiga investeringar

    ”Om det här projektet fullföljs är det det dummaste som har hänt Göteborg på 400 år”, säger Lennart Wassenius (C), ledamot i förbundsstyrelsen, Göteborgsregionen, som är en av 58 göteborgare som har skrivit under ett öppet protestbrevet som publicerat i media (med kloka synpunkter).

    Det har t.o.m. uppstått en nytt parti ”Vägvalet” som aktivt motarbetar politisk dumhet och som presenterar billigare och bättre alternativa förslag.

    Men det har ändå inte stoppat de etablerade partierna och tjänstemännen som bestämmer, som fortsatt försöker driva igenom projektet till varje pris (bokstavligen). Ett märkligt agerande som sätter fokus på dem som bestämmer. För så här kan vi ju inte styra landet.

    – – –

    DET SÄTTER FOKUS PÅ ANDRA OMRÅDEN DÄR OCKSÅ DUMHET STYR UTVECKLINGEN – MOT EN GARANTERAD KATASTROF

    Vi måste själva ta befälet över vår livskvalitet, även mot GMO, mot farliga läkemedel och vacciner, mot destruktiva kostråd och FÖR en fungerande sjukvård som kräver att vi slutar med det vi vet inte fungerar och tillåter det vi vet fungerar.

    Det finns t.ex. ingen anledning till att skolmedicin ska ha en egen gräddfil. De ska konkurrera på samma villkor som alternativ; där effekt, kostnad och biverkningar beaktas.

    Det som nu händer i Göteborg ser jag som ett pilotfall, där göteborgarna inte längre finner sig i dumheter, utan de går ut och säger sin mening, de tar befälet. Sannolikt behövs det även för att rädda folkhälsan och vården.

    I Göteborg ser vi också hur styvnackat det politiska motståndet är, trots att makthavarna har alla sakliga argument emot sig, trots att de kommer att förlora denna fight. Den politiska kartan håller på att ritas om i Göteborg.

    Detsamma kommer att ske inom landsting om vården tillåts haverera och på riksplanet, om inte dagens makthavarna börjar visa ansvar och leverera resultat. Den tid är förbi när man kunde göra politisk karriär bara genom att prata och inte behöva prestera resultat.

  2. Klipp från Facebook:

    ”DEMOKRATISK ORDNING”

    Stadens politiker talar om att besluten redan är fattade och att det har skett i ”demokratisk ordning”.

    De hänvisar till den ”representativa demokratin”, för att få oss att tro att detta är demokratins djupare innebörd, dess grundläggande idé. Men, det är det inte! Demokratin som idé vilar på att den politiska makten utgår från folket.

    Utan förankring och förtroende hos folket saknar den politiska makten legitimitet.

    Besluten om Västsvenska paketet, med trängselskatt och pendeltågstunneln Västlänken, är den största infrastruktur-satsningen i Göteborgs 400-åriga historia. Den har stadens politiker inte ansett sig behöva lyssna, diskutera och förankra hos göteborgarna, innan man fattade beslut. Därför saknar dessa beslut demokratisk legitimitet och folket gör uppror.

    Det faktum att en majoritet röstade på något av de sex etablerade partierna, betyder inte att vi därmed har gett klartecken att strunta i folkomröstningsresultatet. Hade de varit ärliga och talat om för oss väljare, före valet, att de kommer att strunta i hur vi röstar i folkomröstningen om trängselskatten, så hade vi naturligtvis röstat annorlunda!

Kommentera