P4: Har du brist på D-vitamin?

Och inte verkar tjänstemännen kunna räkna heller.
Vad kan de, förutom att springa industrins ärenden?

ξ

En majoritet av svenskar lider brist på D3-vitamin
(solvitamin) under den mörkare delen av året.

ξ

ξ

Åsa Brugård Konde,
nutritionist på Livsmedelsverket.

“När stormen yr och mörkret ligger tungt är det många vuxna i Sverige som inte får i sig tillräckligt med d-vitamin. Och det kan vara allvarligare än forskarna tidigare trott.

– Om man inte dricker mjölk och äter fisk kan det bli ett alldeles för lågt intag, säger Åsa Brugård Konde, nutritionist på livsmedelsverket.

Kroppen bildar D-vitamin naturligt i solljus men det går att kompensera solbrist med olika typer av mat.

Fet fisk, lätt- och mellanmjölk, viss yoghurt och margarin kan kompensera för bristen.

Studier det senaste året har visat att D-vitamin är viktigare för hälsan än man tidigare trott. Hjärtinfarkt, autism och vissa former av cancer kan motverkas. Det kan också ge gravida ett skydd mot MS.”

Källa: P4 Stockholm

ξ

Kommentar från Dr Björn Hammarskjöld (2012-12-29 14:22):

Livsmedelsverket helt okunnigt

Livsmedelsverkets Åsa Brugård Konde rekommenderar att vi behöver två sillbitar och ett glas vitaminberikad mjölk för att få tillräckligt med vitamin D3.

En portion vitaminberikad mjölk innehåller 0,9 µg och två sillbitar innehåller, om sillbiten väger minst 50 g styck, 10 µg vitamin D3. Källa: Livsmedelsverkets databas

Fast om sillbitarna väger 10 g styck så blir det bara 2 µg + 1 µg från mjölken

Så det finns ingen möjlighet att täcka behovet om 125 µg per dag som vetenskapen har visat i många studier.

1250 µg vitamin D har visats vara säkert utan risk för överdosering Källa: Brohult, Jonsson 1972.

Nyfödda får på Livsmedelsverkets rekommendation 10 µg vitamin D3 oavsett vikt. Det motsvarar upp till 125 µg (=10 000 IE) vitamin D3 till vuxen.

Så Livsmedelsverket rekommenderar en på tok för liten dos vitamin D3 till alla över ett halvårs ålder.

ξ

Kommentar

Efter ett halv decennium har Livsmedelsverket börjat förstå att D-vitamin är viktigt och om ytterligare ett decennium så kanske de ändrar sina råd, som idag ligger mer än tusen procent fel (!). Livsmedelsverkets Åsa Brugård Konde antyder att de kanske justerar upp med 35 % nu när kostråden (NNR5) snart uppdateras, men då kommer de fortfarande att ligga mer än 1000 % fel (mer än tio gånger för lågt). Detta får svåra ohälsokonsekvenser!

Idag rekommenderar Livsmedelsverket 7,5 mikrogram per dag för barn över två år och vuxna, medan forskningen numera rekommenderar minst 100 – 125 mikrogram.

.
Livsmedelsverkets tjänstemän lever och verkar i sin egen värld och behöver minst decennier på sig innan de agerar. Men det tiden finns inte i dagens RAPLEX-värld (Rapid & Complex). Idag gäller att reagera och agera inom några veckor, om man vill överleva.

Dr Björn Hammarskjöld har helt rätt i att det är trams att rekommendera lättmjölk och lättmargarin, bara för att D-vitamin är tillsatt. Uppenbarligen räknar de inte på sina råd.

Lättmjölk innehåller 0,38 mikrogram D-vitamin per deciliter och det betyder att man behöver dricka 37 liter lättmjölk per dag för att uppnå 125 mikrogram. Lättmjölk innehåller också 5 gram mjölksocker per deciliter, så man skulle på köpet få i sig 1,8 kilo mjölksocker (om man lyckas få i sig 37 liter utan att bli vattenförgiftad).

Lättmargarinet LÄTTA innehåller 1 mikrogram per 10 gram, vilket innebär att man ska äta drygt tre byttor á 400 gram om dagen för att komma upp i 125 mikrogram. På köpet skulle man få i sig en hel del industrifett och restkemikalier, förutom cirka 7 deciliter vatten. Läs mer…

Varför serverar vi barnen förorenat vatten – och betalar dyrt för det? Läs mer…

D-vitamin är fettlösligt och behöver därför inte intagas varje dag, det går utmärkt att intaga en kapsel D-vitamin per vecka á 30.000 – 50.000 IE (750 – 1250 µg), vilket i snitt per dag blir 4300 – 7150 IE (110-180 µg). D-vitamintillskott intages i samband med en fettrik måltid för bästa effekt. Inga kända biverkningar, inte ens om man under ett helt år skulle intaga 100.000 IE per dag (vilket dock bestämt avråds ifrån).

Svårare än så är det inte och om något decennium så kommer kanske också SLV att förstå hur det hänger ihop. Tidigare verkar syftet ha varit att förebygga engelska sjukan (rakit), men nu har tillslut även tjänstemännen på Livsmedelsverket utökat sina kunskaper, citat:

“Studier det senaste året har visat att D-vitamin är viktigare för hälsan än man tidigare trott. Hjärtinfarkt, autism och vissa former av cancer kan motverkas. Det kan också ge gravida ett skydd mot MS.”

Livsmedelsverket leder inte utvecklingen, de bromsar och leder fel, och korrigering sker mestadels ”under galgen”, när de inte längre kan hålla emot.

ξ

Nordiska NäringsRekommendationer (NNR5)

Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, hänvisar i inslaget till de nya kostrekommendationerna, NNR5, som är under utarbetning (av industrin). Även denna gång verkar dock utveckling och uppdatering ske med myrsteg, mycket ovilligt.

Varför ändra på ett lönsamt koncept, verkar industrin resonera.

Läs mer:

ξ

Sjukdomsframkallande och fetmabildande råd.

Deras kostråd har trefaldigat diabetes och fördubblat fetman på bara 20 år. Deras saltråd dödar uppskattningsvis 60 svenskar per dag och inflammatoriska tarmsjukdomar (IBD) har sjufaldigats sedan 50-talet (nya folksjukdomar). De ger kostråd som ökar cancerrisken.

Deras kostråd (som kostchefer blint lyder) saboterar också skolans resultat, då barnen först blir speedade och sedan hungriga av den extrema högkolhydratkost de serveras, förutom att de får diabetes och blir överviktiga.

Livsmedelsverket bedriver ingen forskning, de följer de direktiv de får via organisationer som industrin kontrollerar. Ett 40-tal tjänstemän på SLV jobbar på att sänka Sverige.

Detta kan rubriceras som statsunderstödd terrorism, med fruktansvärda konsekvenser för folket. Detta kan fortgå så länge verksamheten finansierar med skattemedel av okunniga och godtrogna politiker.

Folket måste nu sätta ner foten och värna sina barn och gamla, sig själva och samhällets utveckling. Ett sjukt folk kan inte försvara och utveckla välfärden.

.
Team Kostdemokrati

ξ

5 svar på ”P4: Har du brist på D-vitamin?”

  1. Hej!

    Äter D vitamin tillskott. Nu har jag förhöjd kalciumvärde. Läkaren frågade mig om jag ´käkade´ mycket D vitamin. Vad har det ena med det andra att göra? Kan ni förklara samband mellan kalcium i kroppen och D vitamin?

  2. D-vitamin ökar kalciumupptaget till benvävnaden, fungerar som en ”dörröppnare” för kalken som gör det möjligt för det kalcium du äter att komma från tarmen till blodbanan och vidare in i benvävnaden.

    Det som nu kommit fram i nya studier att det också behövs K2-vitamin (som bl.a. finns i grönsaker som Broccoli) för att man effektivt ska kunna tillgodogöra dig D-vitamin (detta kommer vi att skriva mer om längre fram). Uppenbarligen äter du tillräckligt bra och får i dig tillräckligt med vitamin K-2.

  3. Hej Leif!
    Tack för svaret.
    Jag har en till fråga. Jag läste på flaskan som innehåller mina D-vitamintabletter att D-vitaminen utvinns ur ullfett (Lanolin?)
    Kan man då använda ullfettet Lanolin på huden med samma effekt? (dvs att D vitaminen upptas av huden på samma sätt som man kan göra med Magnesium? Jag vet att D-vitamin är fettlöslig. Huden består till en del av fett så det skulle kunna vara möjligt eller tänker jag hel fel här?
    Tack för ditt engagement!

    Hajeem

    1. Hej ”hajeem”,

      Mig veterligen har detta inte testats. Lanolin används i hudkrämer för att det inte härsknar och lätt tas upp av huden. Vad som händer om det bestrålas med solljus har nog inte testats. Men något alternativ till att äta D-vitamin kan jag inte se att det skulle kunna vara.

      D-vitamin bildas när solen bestrålar huden och då ombildas kolesterol till D3-vitamin. Men detta sker bara när solen står högt, cirka 4 månader om året, midsommar +/- 2 månader. Då gäller det att bygga upp ett lager, som dock brukar ligga på bristnivåer redan efter jul (en av orsakerna till vårdepressioner). Men det är ändå viktigt med solljus under vinterhalvåret, för att må bra.

      Fördelen med D-vitamin som är fettlösligt är att det kan lagas upp, varför det är onödigt att ta kapslar varje dag (till skillnad från C-vitamin som är vattenlösligt och som bör intagas varje dag). Vuxna bör ta i snitt minst 4000 IE per dag, vilket blir cirka 30.000 IE per vecka. Själv ligger jag lite högre – 50.000 IE per vecka (vilket motsvarar drygt 7000 IE per dag). En billig försäkring mot sjukdom.

      Observera att det ska vara D3-vitamin (kolekalciferol), för att vi svårligen kan tillgodogöra oss D2 (ergokalciferol).

      Vitamin D3 finns i lättmjölk, men vem orkar dricka 22 liter om dagen för att komma upp till 4000 IE? På köpet skulle du få i dig mer än ett kilo mjölksocker (laktos), nästan 9000 kcal och sannolikt bli vattenförgiftad, så det är ingen bra idé. En kapsel per vecka är lättare att svälja.

  4. Tack för ditt utförliga svar.

    Följande läste jag i en nederländskt version an Wikipedia. Google översättaren översatte texten till Svenska

    Lanolin eller lanolinliknande.

    Lanolin eller lanolin är fettet i ullen hos får.
    Ullfett extraheras från ull genom tvättning Därefter blir den den rengjord. Ullfett används ofta i salvor och krämer, eftersom den drar in i hornlagret.Ytterligare kan lanolin binda vatten till sig rätt länge.

    Ullfett består till en stor del av estrar av kolesterol, vilket är varför det också används som råvara för framställning av kolesterol. Ullfett är inte en riktig fett i den meningen att den knappt innehåller triglycerider. Den består huvudsakligen av vax.

    En liten del av befolkningen är allergisk mot lanolin.

    Det lanolin kan med framgång tillämpas på blöjeksem för att förhindra att den sura avföring firriterar huden. Det får år ingen chans att komma in i känsliga barnet hud. Det är ganska svårt att gnida in pastan i huden men om man värma up lite då blir pastan mer flytande.

    Ullfett används också för att tillverka vitamin D3. Genom bestrålning med ultraviolett ljus, utvinns ur ullfettet
    D vitamin. Processen uppfanns av Philips och Philips-Duphar uppstår därifrån.

    Min slutsats är då att det behövs i alla fall solljus för att kroppen kan bilda D vitamin från antingen sol eller ullfett.

    Hajeem

Kommentera