Fruktsocker gör råttor dummare

Råttor som fått sockerarten fruktos tillsatt i sitt dricksvatten under sex veckor tar sig fram långsammare i labyrinter än råttor som fått vanligt vatten, visar en amerikansk studie.

– Vår studie visar att en diet med höga halter av fruktos skadar hjärnan så väl som kroppen, säger professor Fernando Gomez-Pinilla, forskare vid University of California, Los Angeles (UCLA), till Los Angeles Times.

De amerikanska forskarna bakom studien säger sig vara bekymrade över de höga fruktoshalterna i glukossirap – en trögflytande sockerlösning som används som sötningsmedel och konserveringsmedel i halv- och helfabrikat.

Det är inte första gången som en studie visar att fruktos kan skada hälsan. Tidigare studier på gnagare visar att dieter med fruktos orsakat fetma, diabetes och blodfettsrubbningar.

Källa: DN

 ◊

Kommentar

Koncentrerad fruktos (HFCS) som finns i halvfabrikat, helfabrikat och läskedrycker bör man helt undvika. Man bör inte heller frossa i frukt, som innehåller en hel del glukos och fruktos.

Frukt bör betraktas som en nyttigare form av godis och om man är frisk och normalviktig kan man sannolikt äta en eller två frukter om dagen utan problem. Den förädlade frukt som idag erbjuds i affärerna innehåller dock mest vatten, glukos och fruktos. Den förädlade frukten är fattig på mineraler och vitaminer, samt innehåller spår av besprutningsmedel (t.ex. på vindruvor, äpplen, apelsiner och bananer).

Om man är diabetiker eller är överviktig bör man helt undvika frukt och istället äta grönsaker (och eventuellt bär). Det beror på hur strikt man är, vad man vill uppnå.

Det är stor skillnad på frukt och grönsaker varför hopskrivningen ”fruktogrönt” är olycklig.  Ät gärna grönsaker, men var försiktig med frukt.

Vi har tidigare skrivit om att det finns risk att utveckla fettlever om man äter och dricker för mycket kolhydrater och fruktos … Nya sjukdomar i fetmans spår

”Stergios Kechagios och medarbetare från Linköping visade år 2006 att så många som en femtedel av svenskarna lider av fettlever, som inte har samband med alkoholintag. Märkligt nog har dessa viktiga iakttagelser inte givit upphov till någon reaktion i Sverige vare sig inom det medicinska etablissemanget eller hos myndigheter.”

Att säga att man blir fet av att äta för mycket frukt är ”som att svära i kyrkan”. Vi menar dock att det är oärligt att mörka sanningen, att lura folket.

Christer Enkvist skrev en debattartikel 2009 med rubriken ”Livsmedelsverket mörkar att du blir fet av frukt” där han presenterade en ny studie som bekräftar samband mellan frukt och fetma, att frukt är inte så nyttigt som Livsmedelsverket hävdar.

Trots att det är sant fick han utstå svidande kritik från auktoriteter och kolleger. Nu börjar dock denna fakta blivit alltmer accepterad och Dr Mercola har presenterar otaliga artiklar och studier som bekräftar detta faktum.

Livsmedelsverket kör dock vidare med ”fruktogrönt” som om det vore ett ord.

Ökad cancerrisk

Höga halter av fruktos verkar kunna öka risken för cancer:
Cancer’s Favorite Food – Found in Everything You Eat?  ( Googleöversatt )

Fruktos rekommendation (Dr Mercola)

Intressant artikel om hur glukos och fruktos påverkar oss:
Startling NEW Evidence: This Drink Causes Your Neurons to Stagnate for 20 Minutes…    ( Googleöversatt ).

Som standard rekommendation, rekommenderar Dr Mercola starkt att hålla TOTAL fruktos konsumtionen under 25 gram per dag.

För de flesta människor skulle det vara klokt att begränsa sin fruktos från frukt till 15 gram eller mindre, eftersom du nästan är garanterad att konsumera fruktos via dolda källor, t.ex. om du dricker andra drycker än vatten och om du äter bearbetade livsmedel. Kom ihåg att den genomsnittliga burken 12-ounce (35 cl) läskedryck innehåller 40 gram socker, varav minst hälften är fruktos, så man kan via läsk lätt överskrida sin dagliga tilldelning.

Femton gram fruktos är inte mycket – det är två bananer eller en tredjedels kopp russin. I sin bok, The Sugar Fix , har Dr Johnson detaljerade tabeller som visar innehållet av fruktos i olika livsmedel – en informationsbas som inte är lätt tillgänglig när du försöker ta reda på exakt hur mycket fruktos finns i olika livsmedel. Jag rekommenderar dig att ta en kopia av detta tabell.
.

Vad göra?

Koncentrerad fruktos (HFCS) som finns i halvfabrikat, helfabrikat och läskedrycker bör man helt undvika.

Ät gärna en eller två frukter per dag (som godis), om du är frisk och normalviktig. Ät så mycket grönsaker du önskar.

Om du är diabetiker och överviktig, ät gärna grönsaker, men undvik frukt.

Bär är generellt sett bättre än frukt. Lite blåbär eller hallon i en helfet yoghurt eller fil är både gott och nyttigt. Prova dig fram.

Observera att det är stor skillnad på grönsaker och frukt. Att Livsmedelsverket har svårt att hålla isär begreppen, gör inte det till ditt problem.

Men självklart väljer Du själv.

.
Team KOSTDEMOKRATI

2 svar på ”Fruktsocker gör råttor dummare”

  1. HFCS (High Fructose Corn Syrup), industriellt framställt fruktsocker från majs, verkar också kunna trigga igång autoimmuna sjukdomar. Läs mer …

    Läs även … The Not-So-Sweet Truth About High Fructose Corn Syrup ( Googleöversatt )

    Om du inte kan övertyga dem, förvirra dem.
    – Harry Truman

    I USA är merparten av färdigmat sötad med HFCS (istället för socker) och inom EU cirka 10 % (inkluderar även sötdricka).

    Så om man besväras av t.ex. allergier, MS, ulcerös kolit eller Crohns sjukdom, så kan det vara värt att prova att undvika livsmedel som innehåller HFCS.

Kommentera