Nu måste Rössner ställa upp på debatt!
00:12, 7 september 2011 in Auktoriteter by Margareta Lundström
De som en gång trodde att världen var platt kunde inte ens ändra sin ståndpunkt när de skickade ut sina skepp i västerled och de återkom från öster. Så är det med vissa av våra professorer och vårt Livsmedelsverk.
- ◊ -
”Pippi Långstrump Efraimdiet?” Det skulle man lika gärna kunna kalla LCHF – menar en professor i hälsoinriktad beteendeforskning. Nästan 25 % av svenskarna äter LCHF-kost.
Hallandsposten hade nyligen en artikel om olika dieter och redovisade kort vad de olika dieterna gick ut på. Rubriken på artikeln var ”Hitta rätt bland dieterna” och med underrubriken: ”Lätt att lägga på sig några kilon under semestern”.
Syftet var gott och beskrivningen av de olika kostfilosofierna var saklig och korrekt.
När det skrivs om kost så tycks det vara ett obligatorium att professor Rössner skall uttala sig. Eftersom han har positionen som den ultimata experten på bantning vågar tydligen ingen journalist förbigå honom. Men i Hallandspostens artikel sänkte han genast debatten och talade om LCHF, GI, ISO, Stenåldersdiet m.fl. dieter som ”Pippilångstrump Efraim” dieter. Han menade alltså att det kan heta vad som helst. Det är bara ”tossigheter” i bantarbranschen som ”bantartrosor”, (vad det nu kan vara?).
Han påstår att fetma är allvarligare än rökning för hälsan. Men det enda konkreta han själv kommer med är halmstrået ”medelhavsdieten” och eller ännu hellre det senaste halmstrået ”nordisk kost” och lyfter därmed upp sina forskarkolleger i Uppsala som gjort en liten sambandsstudie på en kost på nordiska produkter (90 försökspersoner, 6 veckor, finansierat av lantmännen), med ett resultat som de var nöjda med och som trots sin ringa omfattning fick stor uppmärksamhet i media.
Med en löjeväckande förenkling av det komplicerade system som reglerar vår vikt säger professor Rössner: ”Det enda som fungerar är att man skall äta mindre än man förbrukar”. Kanske tror professor Rössner att säger han det tillräckligt ofta så blir det sant till slut.
Han påstår också att dieter är svåra att följa. ”Man ger upp och är snart tillbaka till ruta ett.” Det stämmer säkert bra med den lågkaloridiet som professor Rössner förordar. Ingen orkar vara hungrig en längre tid. Men spridningen av LCHF ett tecken på att det håller för tiden.
Göteborgs Posten hade under juni månad fem breda, kunniga, fakta späckade artiklar om socker Men även där kunde man inte underlåta att intervjua professor Rössner, som direkt sänkte nivån på den i övrigt vederhäftiga artikelserien. Så här uttrycker han sig: ”Socker ger tomma kalorier och eftersom vi blir allt fetare finns ju ingen poäng med att äta socker. Men det är ju inte farligt. Socker i sig är inte fetmabildande. Däremot kan en kost med för högt energiintag bidra till övervikt. Särskilt av socker i flytande form som läsk”. Vad menar karln?
Vi får ständigt vittnesmål om viktnedgång och hälsovinster med LCHF. Varför redovisar inte professor Rössner sina patienters success-rate?
En person som så bestämt och ofta uttalar sig i media om andra koster borde väl avkrävas redovisning av sina resultat från klinisk verksamhet, bantningsklubbar, böcker och bantningspulver.
Det upprepas ständigt att det pågår ett fettkrig. Men det är aldrig några styrkor som möts i en riktig debatt. Varför vågar inte professor Rössner ta en debatt med t.ex. Doc. Ravnskov eller Dr Eenfeldt?
Men att ge nonsenssvar till journalister, raljera och vara nedlåtande mot vanliga människor är ofarligt.
Jag vill se en stor offentlig debatt i ämnet: Varför blir vi feta och sjuka?
Det är man skyldig allmänheten.
Margareta Lundström

Björn Hammarskjöld skrev 11:03, 8 september 2011
”MEDELHAFSDIET”
”Medelhafsdieten” och ”Nordiska dieten” är bara andra namn på SLVs normalkost, allt för att förvilla/förvirra alla andra.
Det finaste exemplet på förvirring var nog KVAs (Kungliga Vetenskapsakademiens) seminarium om äldre och svält för ett par år sedan.
Då serverades stekt lax med stuvad potatis och sedan tackade någon föredragshållare för ”medelhafsdieten” till lunch.
Lax är en nordisk/arktisk kallvattenfisk som inte simmar i Medelhavet, medelhafsingar skulle aldrig drömma om att stuva potatis och mjölk/grädde ingår inte i ”medelhafsdiet”.
Länkar skrev 12:57, 8 september 2011
Apropå att förvilla/förvirra medborgare

ETT AV ÅRETS MÄRKLIGASTE UTTALANDEN
Rapport hade en uppföljning av ett tidigare inslag där man låtit en professor i medicin oemotsagd få odugligförklara den framväxande folkrörelse som på läkaren Annika Dahlqvists inrådan börjat tillämpa s.k. LCHF-diet (litet kolhydrater och mycket fett). I detta uppföljande inslag framträdde nu Livsmedelsverkets representant Ulf Bohman, och han varnade kraftfullt för eventuellt skadliga effekter av långvarig användning av den kolhydratfattiga kosten, men han framhöll ändå, att LCHF var: BRA BEHANDLING MOT ÖVERVIKT OCH DIABETES!
Detta var ju enkelt och klart uttryckt, och man kunde lättad sjunka ner i TV-fåtöljen med känslan av att man nu hade fått veta hur det hela låg till.
Men det visade sig att det inte var så enkelt! Om man tittar på den hemsida som Ulf Bohmans eget verk har på Internet, så framgår där nämligen med all önskvärd tydlighet, att Livsmedelsverket rekommenderar FETTSNÅL kost för viktnedgång – alltså precis tvärt emot mot vad han nu sagt i Rapport.
Och när man sedan kontrollerar Socialstyrelsens direktiv för behandling av diabetiker, så framgår där att man inte precis rekommenderar någon LCHF-diet. I klartext står det nämligen: ”Huvuddelen av energibehovet bör täckas av kolhydrater (50-55 energiprocent)”!
Det kan man verkligen inte kalla LCHF-diet, som ju har ett minimalt inslag av kolhydrater!
Den i Rapport så tvärsäkre representanten för Livsmedelsverket lyckas alltså i samma mening motsäga både det statliga verk han själv företräder, och Socialstyrelsen!
”Stålfarfar”
Källa: ICAKURIREN
Länkar skrev 22:55, 10 september 2011
ÅRETS FÖRVILLARE?
Claude Marcus, professor och vetenskaplig chef för Rikscentrum för överviktiga barn på Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge gör ett helfestligt men samtidigt skrämmande, uttalande i Allt om barn:
”- Vi vet att fetma och övervikt är ärftligt. Därför vill vi hjälpa överviktiga föräldrar att förbättra sin livsstil och sina rutiner redan innan barnen själva riskerar att ärva problemen…”
I och för sig är han inte professor i vare sig genetik eller, som Stephan Rössner, någon beteendevetare, men hur hur han kan påstå ”…redan innan barnen själva riskerar att ärva problemen…” är en gåta. Barnen kan inte ärva någonting i efterhand, lika lite som att undvika de gener de redan fått.
Rimligen måste han mena att föräldrar med dåliga kostvanor tenderar att föra över dem på sina barn, men det är inte fråga om ärftlighet. Det Claude Marcus påstår liknar Trofim Lysenkos tankar om att förvärvade egenskaper kan ärvas till nästa generation.
Karln måste lära sig att vårda sina idéer och vakta sin tunga. Han är uppvuxen före Internet och har kanske inte primär förståelse för dess genomslagskraft, men efter att ha hamnat i blåsväder några gånger så borde han ha lärt sig.
Han är för övrigt svaret skyldig angående sitt tvärsäkra påstående om att det finns studier som bevisar de naturliga animaliska fetternas farlighet. Kostdoktorn påminner med ojämna mellanrum om detta och har till och med startat en omröstning om hur hans bloggläsare tror att det eventuella svaret kommer att lyda. Om det nu kommer, vill säga.
Källa: Matfrisk blogg