Lightprodukter orsakar hjärtattacker!

Att lightprodukter bereder vägen för diabetes och övervikt börjar alltfler nu bli medvetna om. Men alla vet inte att dessa produkter också bereder vägen för hjärtattacker och stroke, våra vanligaste dödsorsaker. Sjukdomen kommer smygande och man behöver inte vara diabetiker eller överviktig för att drabbas, det räcker med att äta fel mat,  processad industrimat (som t.ex. margariner), livsmedel som vi genom evolutionen inte är designade för att äta.

Hjärtkirurg medger stort misstag!

Av Dwight Lundell, MD.

Vi läkare med all vår utbildning, kunskaper och auktoritet skaffar oss ofta ett ganska stort ego som tenderar att göra det svårt att erkänna att vi har fel.

Så, här är det. Jag medger gärna att jag haft fel. Som hjärtkirurg med 25 års erfarenhet, och efter att ha utfört över 5.000 öppna hjärtoperationer, är det nu dags att rätta till vad som är fel med medicinska och vetenskapliga fakta.

Jag utbildade mig i många år tillsammans med andra framstående läkare som betraktades som auktoriteter. Jag bombarderades med vetenskaplig litteratur, deltog oavbrutet i utbildningsseminarier och som experter påstod vi bestämt att hjärtsjukdom helt enkelt berodde på ett förhöjt kolesterol i blodet.

Det enda accepterade behandlingen var läkemedel för att sänka kolesterolet och en kost som kraftigt begränsade fettintaget. Den senare skulle sänka kolesterol och förhindra hjärtsjukdomar framhärdade vi naturligtvis. Avvikelser från dessa rekommendationer ansågs vara irrlära och innebära felbehandling.

Det fungerar inte!

Dessa rekommendationer är inte längre vetenskapligt eller moraliskt försvarbara. Upptäckten för några år sedan att inflammation i kärlväggen är den verkliga orsaken till hjärtsjukdom leder långsamt till ett paradigmskifte om hur hjärtsjukdom och andra kroniska sjukdomar kommer att behandlas.

De sedan länge etablerade kostråden har skapat epidemier av fetma och diabetes, vars följder i ett historiskt perspektiv överskuggar alla andra farsoter som drabbat mänskligheten i termer av dödlighet, mänskligt lidande och ödesdigra ekonomiska konsekvenser.

Trots att 25 % av befolkningen tar dyra statiner och trots att vi har minskat fetthalten i vår kost, kommer fler amerikanerna att dö i år av hjärtsjukdomar än någonsin tidigare. Statistik från American Heart Association visar att 75 miljoner amerikaner för närvarande lider av hjärtsjukdom, 20 miljoner har diabetes och 57 miljoner har pre-diabetes. Dessa sjukdomar påverkar yngre och yngre människor i större antal varje år.

Enkelt uttryckt, utan inflammation närvarande i kroppen, finns det inget sätt för kolesterol att ansamlas i blodkärlsväggen och orsaka hjärtsjukdomar och stroke. Utan inflammation, skulle kolesterol röra sig fritt i hela kroppen som naturen avsett. Det är inflammation som orsakar kolesterol att fastna.

Inflammation är inte komplicerat – det är helt enkelt kroppens naturliga försvar för en främmande inkräktare såsom bakterier, toxiner eller virus. Inflammationscykeln är perfekt i sitt sätt att skydda din kropp från bakterie- och virusinkräktarna. Men om vi kroniskt utsätter kroppen för skada i form av gifter eller livsmedel som den mänskliga kroppen aldrig varit avsedd att hantera, uppstår ett tillstånd som kallas kronisk inflammation. Kronisk inflammation är lika skadlig som akut inflammation är fördelaktigt.

Vilken tänkande människa skulle medvetet upprepade gånger utsätta sig för livsmedel eller andra ämnen som är kända för att orsaka skada på kroppen? Jo, rökare kanske, men de har åtminstone gjort det valet medvetet.

Resten av oss har helt enkelt följt den myndighets rekommenderade kost som har låg fetthalt och hög halt av fleromättat fett och kolhydrater, utan att veta var vi orsakar upprepade skada våra blodkärl. Detta upprepade skada skapar kronisk inflammation som leder till hjärtsjukdomar, stroke, diabetes och fetma.

Låt mig upprepa detta. Skadorna och inflammationen i våra blodkärl orsakas av fettsnål kost som har rekommenderas i åratal av den konventionella läkarvården.

Vilka är de främsta orsakerna till kronisk inflammation? Det är helt enkelt ett övermått av enkla, högförädlade kolhydrater (socker, mjöl och alla de produkter som tillverkas av dem) och en hög konsumtion av omega-6 vegetabiliska oljor som soja-, majs- och solrosolja som finns i många förädlade livsmedel.

Föreställ dig att du upprepande gånger gnuggar en styv borste över mjukt skin tills det blir rött och nästan börja blöda. Gör detta flera gånger om dagen varje dag i fem år. Om du står ut med denna behandling skulle du få en blödning, ett svullet infekterat område som blev värre med varje upprepad skada. Detta är ett bra sätt att ge en bild av den inflammatoriska processen som kan pågå i din kropp just nu.

Oavsett var den inflammatoriska processen uppträder, externt eller internt, sker samma sak. Jag har kikat in tusentals och åter tusentals artärer. En sjuk artär ser ut som om någon tagit en borste och skurat flera gånger mot dess vägg. Flera gånger om dagen, varje dag, de livsmedel vi äter skapar små skador som leder till fler skador, som kroppen kontinuerligt och naturligt reagerar på med inflammation.

Medan vi njuter av den ljuvliga smaken av en söt vetebulle, reagerar våra kroppar med att larma som om en främmande inkräktare anlände och förklarade krig. Livsmedel laddade med socker och enkla kolhydrater, eller innehållande omega-6-oljor för lång hållbarhet, som har varit stöttepelaren i den amerikanska kosten i sex decennier. Dessa livsmedel har sakta förgiftat alla.

Hur kan intaget av en enkel bulle skapa en kaskad av inflammation att göra dig sjuk?

Föreställ dig att du spiller sirap på tangentbordet och då har du en bild av vad som sker inuti cellen. När vi konsumerar enkla kolhydrater som socker, stiger blodsockret snabbt. Bukspottkörteln svarar genom att utsöndra insulin vars primära uppgift är att transportera socker till varje cell där den lagras för energi. Om cellen är full och inte behöver glukos, så skickas det bort för att undvika att extra socker ställer till problem i systemet.

När din mätta cell avvisar extra glukos, stiger blodsockret, mer insulin produceras och glukosen lagras in som kroppsfett.

Vad har detta med inflammation att göra?

Blodsockret kontrolleras i ett mycket snävt intervall. Extra sockermolekyler fäster på en mängd olika proteiner som i sin tur skadar kärlväggen. Dessa upprepade skador på kärlväggen utlöser inflammation. När du har toppar i ditt blodsocker blodet flera gånger om dagen, varje dag, är det precis som att dra ett sandpapper på insidan av dina ömtåliga blodkärl.

Även om du kanske inte kan se det, så försäkrar jag dig att så är det. Jag såg det hos över 5,000 patienter under 25 år. Alla hade ett gemensamt, inflammation i sina artärer.

Låt oss gå tillbaka till den ljuvliga bullen. Något så oskyldigt som ett bakverk innehåller inte bara socker, det är bakat med en av de många omega-6 oljorna till exempel sojaolja. Chips och pommes frites är dränkta i sojaolja och industritillverkade livsmedel tillverkas med omega-6 oljor för längre hållbarhet. Även omega-6 fettsyran är viktig och ingår i varje cellmembran och kontrollerar vad som passerar in och ut ur cellen – måste det vara i rätt balans med omega-3.

Om balansen rubbas genom att man konsumerar alltför mycket omega-6, producerar cellmembranet kemikalier som kallas cytokiner som direkt orsakar inflammation.

Dagens konventionella amerikanska kost har åstadkommit en extrem obalans av dessa två fetter. Förhållandet mellan obalansen varierar från 15:01 till så högt som 30:1 till förmån för omega-6. Det är en enorm mängd cytokiner som orsakar inflammation. I dagens kostmiljö, förhållandet 3:1 skulle vara optimal och hälsosam.

För att göra saken värre, den övervikt du bär av att äta dessa livsmedel skapar överbelastade fettceller, som utsöndrar stora mängder av pro-inflammatoriska kemikalier, som ytterligare späder på skadan, som orsakas av för högt blodsocker.

Den process som inleddes med en söt bulle blir en ond cirkel över tiden som skapar hjärtsjukdom, högt blodtryck, diabetes och slutligen, Alzheimers sjukdom, som den inflammatoriska processen fortsätter med oförminskad styrka.

Det går inte att komma ifrån det faktum att ju mer vi konsumerar industriellt tillverkade livsmedel, ökar vi inflammationen lite i taget för varje dag. Den mänskliga kroppen kan inte hantera och är inte heller utformad för att konsumera mat packad med socker och indränkt i omega-6 oljor.

Det finns bara ett svar på att lugna ner inflammationen, och det är att återvända till livsmedel närmare sitt naturliga tillstånd. För att bygga muskler, ät mer protein.

Välj kolhydrater som är mycket komplexa, såsom färgglada frukter och grönsaker. Skär ner på eller eliminera inflammation som orsakas omega-6 fetter som majs- och sojaolja och bearbetade livsmedel som innehåller dem. En matsked majsolja innehåller 7, 280 mg av omega-6, sojabönor innehåller 6, 940 mg. Använd i stället olivolja eller smör från gräsätande nötkött.

Animaliska fetter innehåller mindre än 20 % omega-6 och är mycket mindre sannolika att orsaka inflammation än de förment hälsosamma oljor märkta fleromättade. Glöm ”vetenskap” som har trummats in i huvudet under decennier. Vetenskapen att mättat fett ensam orsakar hjärtsjukdom är obefintlig. Vetenskapen att mättat fett höjer kolesterolhalten i blodet är också mycket svag. Eftersom vi nu vet att kolesterol inte är orsaken till hjärtsjukdomar, är oron för det mättade fettet är ännu mer absurd idag.

Kolesterol teorin ledde till ”inget- fett”, ”låg-fetthalt” rekommendationer som i sin tur skapade just den maten som orsakat en epidemi av inflammation.

Den etablerade medicinen har gjort ett fruktansvärt misstag när den rekommenderar människor att undvika mättat fett till förmån för mat med högt omega-6 fetter. Vi har nu en epidemi av arteriell inflammation som leder till hjärtsjukdom och andra tysta mördare.

Vad du kan göra är att välja naturliga livsmedel som din mormor serverade och inte de som din mamma började använda när livsmedelsbutikernas gångar fylldes av färdiglagad mat. Genom att eliminera inflammationsdrivande mat och lägga till viktiga näringsämnen från färska obearbetade livsmedel, kommer du att vända på år av skador i dina artärer och i hela kroppen som du fått av att ha konsumerat den typiska amerikanska dieten.

[Ed. Note: Dr. Dwight Lundell is the past Chief of Staff and Chief of Surgery at Banner Heart Hospital, Mesa, AZ. His private practice, Cardiac Care Center was in Mesa, AZ. Recently Dr. Lundell left surgery to focus on the nutritional treatment of heart disease. He is the founder of Healthy Humans Foundation that promotes human health with a focus on helping large corporations promote wellness. He is the author of The Cure For Heart Disease and The Great Cholesterol Lie.

Översättning Margareta Lundström.

Orginal: Heart Surgeon Admits Huge Mistake!

 

”Domedagen är nära”

Ett referat från en öppen föreläsning den 2010-02-08 anordnad av
Sahlgrenskas
”Center for Cardiovascular and Metabolic Research”.

”Domedagen är nära” böjde sig någon fram bakom mig och viskade i mitt öra när jag lämnade en föreläsning i går. ”Om vi skall följa de här råden” fortsatte han. Det var inte någon religiös fundamentalist, utan någon som blivit lika upprörd som jag av vad vi just lyssnat till.

.
Carl-Johan Behre överläkare på Obesitas mottagningen på Sahlgrenska Universitetssjukhuset talade över ämnet “Riskerna med fetma och hur gör man för att minska dem”. Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog, med.dr., vid samma mottagning talade över ämnet ”Bra och hälsosam mat – vad säger vetenskapen och hur undviker man att gå vilse i kostrådsdjungeln”.
.

Behre började med att berätta att WHO klassat fetma som en sjukdom. Han underströk också vilket stark kraft hungern utgör och hur svår den är att bemästra. Därefter kom en redovisning av fetmans ökning och utbredning i USA och i Sverige. Alla de sjukdomar och komplikationer som fetman orsakar beskrevs. I det sammanhanget nämndes också den skrämmande ökningen i USA av icke-alkoholrelaterad fettlever.

Sedan gick han direkt på behandlingen av fetma. Han förkastade i princip följande behandlingsalternativ som långsiktigt ohållbara; livsstilsförändring, diet, pulverdiet, kognitiv beteendebehandling, farmaka med visst undantag av Xenical. Den enda behandling som betecknades som hållbar i längden och som upplevdes som positiv för patienten var Gastric Bypass operation – amputation av delar av matsmältningskanalen. Gastric Bypass var alltså huvudalternativet för överviktiga patienter med olika fetmarelaterade sjukdomar.
.

.
Hur de skulle göra som bara ville gå ner i vikt och inte var sjuka var oklart.

Operationsmetoden demonstrerades i bilder och det var ingen tvekan om att detta var vad föreläsaren såg som den bästa lösningen. Han menade att det var ett sätt att förkorta patienternas lidande och ge en bestående förbättring. Han menade att om han själv varit i vissa av sina patienters situation hade han inte tvekat att genomgå operationen. Inte en antydan om att först pröva en lågkolhydrathögfettkost.

Under år 2009 Gastric Bypass opererades 4750 patienter, 1500 fler än året innan. Överlevnaden efter en Gastric Bypass operation sades vara i medel 20 år och risken att dö var 1-4/1000. Ingenting nämndes om följdsjukdomar eller problem och biverkningar.

Många olika faktorer var inblandade i fetman, bland annat ett antal både gamla och nyupptäckta hormoner. Insulin nämndes inte. Behre beskrev fettvävnaden som en körtel med sin funktion och sina hormoner. Energibalansen poängterades, dvs. kalorier in och kalorier ut. Mer ut än in, om man skall gå ner i vikt. Vill man hålla vikten så är det ”mededelhavskost” som gäller, utan närmare definition (Grekland där 57 % är överviktiga, jämfört med Sveriges 44 %, är ju inget bra exempel). Fritt för var och en att göra sin egen föreställning. Medelhavskost låter ju bra!

I nästa del av föreläsningen fick vi se många fina staplar om motionens betydelse för överlevnad. Sammanfattning av budskapet är att du lever längre om du motionerar och att det är bättre att vara överviktig och motionera än att vara smal och inte motionera. Man behöver inte heller överdriva motionen för att det skall ha gynnsamma effekter på överlevnad. Jag skulle vilja tillägga att det är varken roligt eller ofarligt att motionera när man är kraftigt överviktig.

Sammanfattningen av Behres budskap var att övervikt och fetma med dess följdsjukdomar ökar epidemiskt och att den enda lösningen på lång sikt tycks vara Gastric Bypass operation. Lagom motion och ”medelhavskost” är bra och ät inte mer än vad du gör av med.

Så fick Ingrid Larsson ordet. Hon började med att tala om för oss att hon har full förståelse för att vi var vilse i kostdjungeln. Men nu skulle hon leda oss rätt. Jag vet ungefär var Ingrid Larsson och hennes kolleger står i kostdiskussionen, så jag hade inte stora förväntningar. Men var jag lite nyfiken på om att hon tagit till sig lite av kostdebatten och som en god forskare ifrågasatt några av sina egna dogmer.

Men icke, här hamrades det trosvisst och kompromisslöst in alla gamla mantran, staplade på varandra; magert, fibrer, 500g ”frukt och grönt”, margarin, oljor, regelbundna måltider, grov gröt till frukost, fullkornbröd, magra pålägg, osv. Allt det vi numera vet inte fungerar.

En sak som nutrionister har en förkärlek för, är att visa bild efter bild på karameller, godis och choklad och tala om för oss hur många kalorier de innehåller. Det är det här ni äter i stället för att lyda våra kostråd tolkar jag det. Vi som går på en föreläsning om kost och hälsa är redan medvetna och vill ha lite högre intellektuell nivå på en föreläsning och inte bli behandlade som dagisbarn.

Bilder på hur bakverk med tiden ökat i storlek, illustrerades. Det var det ökande fettinnehållet som kommenterades – inte ett ord om socker, inte ett ord om härdade fetter, inte ett ord om kolhydrater. På en försynt fråga från publiken om Larsson kunde förklara varför vi blivit så sjuka under de senaste 30-40 åren svarade hon att det berodde på många faktorer som bilismen, industrialismen och välståndet!

Ingrid Larsson sade uttryckligen att vi måste öka på kolhydraterna och minska på fettet. När en dam frågade om man fick äta lite smör för hon hade hört att det skulle vara bra. Hon fick svaret: ”Är det A-vitaminerna du är ute efter så går det bra med morötter”. Kaloribegreppet återkom gång på gång. Ingrid Larsson hade en intressant teori om att man bör hålla ett bestämt medelintag av kalorier i veckan. Blir det lite för mycket vid fredagsmyset, så kan man äta lite mindre nästa dag, så jämnar det ut sig. Men man bör inte äta resterna av den feta söndagsmiddagen på måndag, för då höjer man kalorinivån den dagen. Huvudsaken är medelintaget.

Båda föreläsarna återkom gång på gång om energibalansen. Man måste förbruka mer kalorier än man tillför för att gå ner i vikt. I framställningen inflikades då och då en hänvisning till vetenskapliga undersökningar. När det gäller olika dieters framgång för att gå ner i vikt så hävdade Larsson att det inte var någon skillnad. Alla dieter fungerade, bara man var uthållig. Problemet var att människor inte orkade hålla ut i längden. Föreläsningen avslutades med en hänvisning till Livsmedelsverket och en bekräftelse av att det fortfarande är deras råd och anvisningar som gäller.

Ur SBU rapporten ”Fetma-problem och åtgärder” citerade Larsson följande text:

”All behandling som ger negativ energibalans, dvs. att förbrukningen av energi (kalorier) överstiger tillförseln via maten, leder till viktnedgång. Om förbrukningen är lika stor som intaget förblir kroppsvikten konstant. Detta är absoluta naturvetenskapligt grundade sanningar som inte behöver bevisas ytterligare. Det man studerar i kostbehandlingsundersökningar är istället metoder för att åstadkomma denna negativa energibalans”.

Så fick Larsson följande oundvikliga fråga: “Vad tycker du om Annika Dahlqvist?” Ingrid Larsson såg då väldigt bekymrad ut, tittade ner och dröjde lite med svaret. Men svaret föll ungefär så här:

När Socialstyrelsen godkände Annika Dahlqvists kostråd så visste de inte eller så förstod de inte, att det var en så liten del kolhydrater i Annika Dahlqvists kostråd. Man trodde alltså att det handlade om mycket större andel kolhydrater, menade Larsson. Uppfattade 30-40? Mot 5-10? Garanterar inte att siffrorna är korrekta. Men skillnaden var stor.

Slutsatsen måste då bli att Socialstyrelsen, enligt Ingrid Larsson, har godkänt Annika Dahlqvists kostråd på felaktiga antaganden! Är detta ursäkten för att bryta mot lagen?

SFS 1998:531 (uppdaterat t.o.m. SFS 2009:471) kan man läsa följande:

”När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient medverka till att patienten ges möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar”.

LCHF (lågkolhydrat–högfettkost) uppfyller detta krav vid behandling av obesitas (och diabetes),  sedan 16 januari 2008!

Jag har respekt för svårigheten att föreläsa om ett så stort och ämne på en och en halv timma. Det måste med nödvändighet bli ytligt och hårddraget. Man kan heller inte släppa in frågor på Glutamat och E-nummer utan måste ge snabba ”ickesvar” – vilket skedde. Men man hade en tydlig agenda och budskapet var tydligt. Budskapet följer den officiella linjen, någonting annat var inte att vänta.

Jag tycker att det är föredömligt med öppna föreläsningar. Bra att vi medborgare får tillfälle att höra budskapet, även om det är starkt ifrågasatt. Men man får inte underskatta sin publik på detta sätt. Jag är inte heller så dogmatisk så att jag inte tror att det finns människor som kan följa Ingrid Larssons kostråd och hålla sig både slanka och friska. Ingrid Larsson själv bär syn för sägen.

Men problemet handlar om alla dem som inte klarar det, de som blir överviktiga och sjuka. Jag kan också tänka mig att det kan finnas överviktiga personer där inget annat än en Gastric Bypassoperation hjälper. Men det borde aldrig vara en generell metod eller ett kommersiellt intresse.

Nu är det sagt.

Om övrigt kan sägas att salen var överfull med uppskattningsvis 250-300 personer. Större delen av åhörarna var i övre medelåldern och pensionärer, men också många i studerandeåldern som antecknade frenetiskt (dietister och läkarstuderande?). Föreläsarna utgjorde ett tandempar i den meningen att Ingrid Larsson med sina kostråd försåg Carl-Johan Behre med patienter, som han kan skicka vidare för amputation av frisk vävnad, delar av matsmältningskanalen, ett irreversibelt ingrepp.

Två föreläsare med prestigefyllda titlar och ställningar, som uppenbarligen för våra skattepengar företräder något annat än oss medborgare och folkhälsan. Det skrämmande att tänka på de resurser och plattformar de har till sitt förfogande. Man kan välja att inte bry sig om deras råd, men man kommer ändå inte undan, eftersom det är detta budskap som har inflytande på vad som serveras både i skolan och på sjukhus.

Jag tycker att det är skrämmande att fetma är förklarat som sjukdom (även om det i vissa fall kan röra sig om det). Det öppnar ju ytterligare en jättemarknad för läkemedelsindustrin att experimentera med, ger människor falskt hopp och vår inlärda tro på piller förstärks. Refererande till återkommande påståenden om energi ut och energi in så kan man konstatera att båda föreläsarna behärskar termodynamikens första lag, men de behöver upplysas om termodynamikens andra lag.

Sedan undrar jag hur damen gjorde, som frågade om hon fick äta lite smör när hon kom hem? Lagade hon sig en härlig medelhavsmåltid? Kastade hon sitt smör och åt en morot istället? Gjorde hon beräkning av hur många kalorier hon åt i dag för att kunna justera dagen efter?

.
Margareta Lundström

Pensionerad sjuksköterska

PS. Före förläsningen fick vi kaffe och massproducerad muffins som av utseendet att döma var av lägsta kvalitet. Men de kanske var fettfria? Skall man skratta eller gråta? Eller göra något åt det?

Fler rapporter från denna föreläsningsserie finns att läsa här. DS.