Allt du velat veta om D-vitamin

00:26, 12 februari 2012 in Okategoriserad by Länkar

– Googleöversatt –

Varför är vitamin D viktigt?

Den huvudsakliga effekten av D-vitamin är att hjälpa kalcium och fosfor – avgörande för strukturen och styrkan i våra ben – i vår kost att absorberas från tarmen. Forskarna har funnit att D-vitamin kan bidra till att förebygga sjukdomar som cancer, diabetes och sjukdomar i hjärta och kärl.

Vitamin D är en fettlöslig vitamin. Det faktum att det löser sig i fett är viktigt, eftersom det innebär att kroppen kan lagra den för framtida bruk. Ultraviolett B (UVB) i solljus strålar omvandlar kolesterol i huden till vitamin D.

Vilka är symtomen av vitamin D-brist?

Många har inga symptom eller bara vaga sådana som trötthet eller allmän värk. Eftersom symptom på vitamin D-brist ofta är mycket ospecifika, är det problem som ofta missas. Diagnosen är lättare att ställa när allvarliga brister uppstår med några av de klassiska (typiskt) symptom och missbildningar ben. Symtom hos vuxna:

  • Allmän vag värk and smärta.
  • Med en mer grav brist, kan det finnas mer allvarlig smärta och även svaghet. Detta kan leda till svårigheter att stå upp eller gå i trappor, eller kan leda till person som går med en ”vaggande” mönster. Detta är känt som osteomalaci.
  • Smärta i revbenen, höfter, bäcken och lår och fötter.

Hur mycket vitamin D behöver jag?

Vårt dagliga krav på att ökas beroende på nyare forskning. För några år sedan var 400 IE tänkt att vara allt vi behövde, men nu för vuxna cirka 2000 enheter anses bra för hälsan.

Vilka livsmedel innehåller D-vitamin?

Förvånansvärt få livsmedel innehåller vitamin D. Detta beror på den mänskliga kroppen är byggd för att få D-vitamin genom huden (från solljus).

Det finns tre D-vitamin super mat: lax, makrill, champinjoner som utsätts för ultraviolett ljus. Övriga livsmedel källor till vitamin D är: fiskleverolja, tonfisk på burk i vatten, sardiner burk i olja, mjölk eller yoghurt – oavsett om det är helfet, icke-fett, eller mindre fett – berikade med vitamin D, nötkött eller kalvlever , äggulor, ost.

Vem får D-vitaminbrist?

En betydande andel av oss får D-vitamin brist. Detta beror främst på vår inomhus livsstil, våra klänningar, användning av burka i muslimska kvinnor, vår hudfärg.

Särskilt utsatta är växande barn, gravida och ammande kvinnor, de som på sjukhus under lång tid, eller hemmabundna personer, personer som använder en hel del solskyddsmedel (sun skyddsfaktor – 15 eller högre), äldre (på grund av tunnare hud än yngre människor) och personer med vissa medicinska tillstånd som Crohns sjukdom, celiaki, lever och njursjukdomar.

Hur diagnostiseras D-vitaminbrist?

Det kan misstänkas från din sjukdomshistoria, symtom eller livsstil. Ett enkelt blodprov för vitamin-D-nivå kan göra diagnosen. Blodprov avseende på kalcium och fosfat nivåer kan också visa förändringar i samband med en låg nivå av vitamin D.

Dr Swaraj W, Dr Shaila B och Dr Arpandev Bhattacharyya, Institutionen för Diabetes och Endokrinologi, Manipal sjukhus, Bangalore

Källa: DAILY NEWS & ANALYSIS

Kommentar:

Praktiskt taget alla nordbor som inte regelbundet åker på solsemester har brist på D-vitamin, som på våra breddgrader bara fås når solen står högt på himlen, på eftermiddagen under sommarmånaderna. En halvtimmas sol mitt på dagen under sommaren ger cirka 10.000 IE D-vitamin (längre tids solning ger inte mer). Mörkhyade behöver sola längre tid.

Senare forskning rekommendera 2000 – 4000 IE per dag för vuxna och kanske hälften för mindre barn. I Sverige kan man köpa kapslar med D3-vitamin som innehåller 2000 IE (en till två per dag) eller kapslar med 5000 IE.

Livsmedelsverket rekommenderar fortfarande 300 – 400 IE per dag och denna dos finns oftast på apoteken. Hälsokosten säljer kapslar med 2000 – 5000 IE.

Brist på D-vitamin sänker immunförsvaret så att man blir mer mottaglig för förkylningar, influensa och lättare får t.ex. en vår-depression. Senare forskning visar också att risken för bröst- och prostatacancer ökar vid brist på D-vitamin.

D-vitamin är troligen det viktigaste kosttillskottet och det billigaste, som alla behöver under höst, vinter och vår.