Varför förlorade kilon kommer tillbaka

Av TARA PARKER-POPE
Jen Davis för The New York Times

[Googleöversättning}

I veckans New York Times Magazine, utforskar jag ny forskning som bidrar till att förklara varför de flesta bantare som går ner i vikt, i slutändan får allt tillbaka.

Om något, lär den framväxande vetenskapen om viktminskning oss att vi kanske bör ompröva vår fördomar om människor som är överviktiga. Det är sant att människor som är överviktiga, inklusive jag själv, är på det sättet eftersom de äter för många kalorier i förhållande till vad deras kroppar behöver. Men ett antal biologiska och genetiska faktorer kan spela en roll för att bestämma exakt hur mycket mat som är för mycket för en viss individ. Det är uppenbart att viktminskning är en intensiv kamp, ett kamp vi inte bara kämpar mot hunger eller sug efter sötsaker, utan en kamp vi kämpar mot våra egna kroppar, mot vår biologi.

[Och den kampen vinner nästan alltid kroppen och hjärnan, vår anmärkning]

Om du vill veta mer kan du läsa hela artikeln, ”The Fat Trap”, och sedan gå med mig i en diskussion nedan. Jag kommer att ta mig an läsarnas frågor, men jag vill också höra dina egna historier om viktminskning och viktökning, och om vetenskapen som redovisas här speglar dina egna erfarenheter.

– ◊ –

Kommentar (Googleöversatt):

Jan. 7, 2012 at 3:14 a.m.

Björn Hammarskjöld
Mora, Sverige

Råden enligt den aldrig bevisade hypotesen sedan 150 år:

Ät mindre och springa mer.

Det finns en överväldigande mängd resultat som motbevisar hypotesen, alla människor som har provat det.

Det finns också fysiologiska, biokemiska och hormonella fakta som motbevisar denna gamla hypotes.

Om du minskar mängden kalorier från 2 400 kcal till 800 kcal och erhåller 50% av den totala energi (E%) från kolhydrater kommer du att få 400 kcal från 100 gram kolhydrater. Du kommer då att gå ner i vikt, men du kan stanna på denna diet endast för en månad eller tre.

Varför? Du kommer att få brist på viktiga proteiner, fett, vitaminer och mineraler så att kroppen tvingar dig att äta mer mat eller så kommer du att svälta ihjäl. Och eftersom kroppen vill gardera sig mot framtida svält så lägger den på sig några extra kilo som reserv.

Om du äter en lågkolhydrat och fettrik kost kan du äta 100 gram kolhydrater (= 400 kcal) vilket är 17 E% kolhydrater. Du får tillräckligt med energi från 180 g fett att känna sig nöjd, du får tillräckligt med livsviktiga proteiner, fett, vitaminer och mineraler.

Och initialt förlorar du lika mycket vikt som de svältande person, men du kan hålla kosten och den nya vikt för resten av ditt liv!

Alla har känt till i århundraden att motion ökar aptiten.

Så äta mindre och springa mer du gör att du tvunget går upp i vikt. Dubbelfel!

Och våra experter verkar inte veta/kunna detta fysiologi 101, biokemi 101 och hormonlära 101. [1]

Skäms på er, experter!

 

Not [1]. Med ”101” avses amerikansk grundkurs i respektive ämne.

– ◊ –

Kommentaren under (Googleöversatt).

7 januari, 2012 kl 03:13 a.m.

Ed
Massachusetts, USA

Jag förlorade 68 kg och har bibehållit den viktminskning under 6 1/2 år. Jag räknar inte kalorier,  jag bara äter tills jag är mätt. Jag ändrade min kost år 2004 när jag fick diagnosen typ 2 diabetes. Jag tränar 25 till 30 minuter, 3 till 4 gånger i veckan, omväxlande ridning, en motionscykel och lyfter vikter.

Att bibehålla min viktminskning har varit mycket lätt för mig, jag är också medlem av National Weight Control Registry. För mig var att ändra min livsstil lika viktigt som att ändra min kost och motion, för att förlora vikt.

Det började med hur jag såg på bantning och viktminskning. Jag trodde inte på att banta i termer av att vara ”på en diet”. Men som en typ 2-diabetes var jag tvungen att ändra vad och hur jag åt vissa livsmedel för att kontrollera denna sjukdom.

Jag äter ingenting gjorda av vitt mjöl, vitt ris eller något som har stora mängder socker och jag vill inte äta något stekt. Det är inte en fråga om viljestyrka, jag vill inte och har inte eller någon längtan att äta det jag tidigare brukade äta, och har ingen sug efter det.

Eftersom jag inte vill eller önskar dessa livsmedel, behövs det ingen viljestyrka från min sida.

– ◊ –

Totalt finns det mer än tusen kommentarer.

Intressant att en och annan amerikan insett att man blir fet av alltför mycket kolhydrater, som t.ex. tallriksmodellen, med extremt mycket kolhydrater (50 – 60 E%). Som insett att lågkolhydratkost är bra om man är diabetiker.

Livmedelsverket anser att vi skall äta mest av den makronutrient som vi inte alls behöver äta, som trefaldigat diabetes på bara 20 år (nyckelhålsmärkning kom 1989) och som fördubblat övervikt och fetma under samma period. Varför kan de inte förklara.

Länk … Why Lost Pounds Come Back

401 svar på ”Varför förlorade kilon kommer tillbaka”

Kommentera