Reuters: Lågt D-vitamin är kopplat till hjärtsjukdom och död

Googleöversättning från paleofriend: Reuters: Low vitamin D linked to heart disease and death

NEW YORK (Reuters Health) – Hos personer med låga nivåer av vitamin D, öka dem med kosttillskott mer än halverats en persons risk att dö oavsett orsak jämfört med någon som varit bristfällig, i en ny stor studie.

”D-vitaminbrist fördubblade sannolikhet att dö,
medan kosttillskott sänkte risken för död med 60 procent”

Analysera data om mer än 10.000 patienter, fann University of Kansas forskare att 70 procent hade brist på vitamin D och de låg på en betydligt högre risk för olika hjärtsjukdomar.

D-vitaminbrist också nästan fördubblade en persons sannolikhet att dö, medan korrigera brist med kosttillskott sänkte risken för död med 60 procent.

”Vi förväntade oss att se att det fanns ett samband mellan hjärtsjukdomar och D-vitaminbrist, vi var förvånade över hur stark den var,” Dr James L. Vacek, professor i kardiologi vid University of Kansas Hospital och Medical Center, berättade Reuters Health.

”Det var så mycket mer djupgående än vad vi förväntade oss.”

D-vitaminbrist har kopplats till en rad sjukdomar, men få studier har visat det omvända – att kosttillskott skulle kunna förhindra dessa resultat.

Vacek och hans team har granskat data från 10.899 vuxna vars D-vitamin i serum hade testats vid University of Kansas sjukhuset och fann att mer än 70 procent av patienterna var under 30 nanogram per milliliter, nivån många experter anser att tillräckliga för en god hälsa .

Efter att ha tagit hänsyn till patienternas sjukdomshistoria, mediciner och andra faktorer, kardiologer funnit att personer med bristfällig nivåer av vitamin D var mer än dubbelt så stor risk att få diabetes, 40 procent mer benägna att ha högt blodtryck och ca 30 procent mer sannolikt att drabbas av kardiomyopati – en sjuk hjärtmuskel – som människor utan D-vitamin.

Totalt sett hade de som var bristfällig i D tre gånger högre sannolikhet att dö oavsett orsak än de som inte hade D-vitaminbrist, rapporterade forskare i American Journal of Cardiology. Dessutom, när laget tittade på människor som tog D-vitamintillskott var risken för död oavsett orsak cirka 60 procent lägre än resten av patienterna, även om effekten var störst bland dem som D-vitamin brist när de var testats.

I studien bevisar inte att D-vitamin är orsaken till det sedda effekter – andra faktorer, såsom sjukdom, kan ha ansvar både för skillnader i hälsa och de skillnader i vitamin D nivåer, till exempel.

Tidigare forskning har visat att många amerikaner inte har tillräckliga nivåer av vitamin D, dock. Den senaste National Health and Nutrition Examination Survey uppskattas att 25 procent till 57 procent av de vuxna har otillräckliga nivåer av D, och andra studier har föreslagit att antalet är så hög som 70 procent.

Vacek sade att han tror att så många människor har brist eftersom vi ska få ca 90 procent av vår D-vitamin från solen och bara cirka 10 procent av vår mat. Den mänskliga kroppen D-vitamin bildas som svar på exponering av huden för solljus.

Vissa livsmedel, som fet fisk, ägg och berikade mjölkprodukter är också bra källor till D. En tillräcklig mängd D-vitamin absorption från solen skulle kräva minst 20 minuter av hela kroppen exponering varje dag i varmare årstider, och de flesta människor eller inte utomhus tillräckligt länge, sade Vacek.

I norra USA och hela Kanada, experter säger att solen är inte tillräckligt stark under vintermånaderna för att göra tillräckligt med D-vitamin, även om vädret var varmt nog att utsätta huden för en lång tid. [Samma gäller Sverige]

Det innebär att vuxna bör överväga att få sina Vitamin D nivåerna kontrolleras genom ett enkelt blodprov, säger Vacek och ta D-vitamin. Generellt rekommenderar Vacek att vuxna tar mellan 1.000 till 2000 internationella enheter (IE) av D-vitamin varje dag.

”Om du inte har brist, är vitamin D inte ett magiskt piller som får dig att leva längre”, Vacek sagt.

”Dess fördel är hos personer som har brist på D-vitamin. Om din D-vitaminnivå är låg, är det vettigt att ta tillskott och ha en uppföljning ett par månader senare för att se dina nivåer kommer upp. ”

KÄLLA: D-vitaminbrist och komplettering och Relation till hjärt-och kärlhälsa.

American Journal of Cardiology, online November 7, 2011.

Paleofriend – Reuters: Low vitamin D linked to heart disease and death

– ◊ –

fördjupning

Video: Diskussion om vitamin D-brist

Se gärna denna intressanta och lärorika video (Second Opinion) där läkare diskuterar ett par fall av vitamin D-brist och vad det kan leda till.

When exposed to direct sunlight, the human body will naturally produce Vitamin D. However, changes in lifestyle and behavior have caused many people to become Vitamin D deficient. Learn what Vitamin D deficiency means to overall health.

Läs gärna också European Heart Networks nya riktlinjer för hjärt-kärlhälsa: Diet, Physical Activity and Cardiovascular Disease Prevention. Tips, det handlar om 60-70E% hälsosamma kolhydrater och under 10E% av det livsfarliga mättade fettet.

Källa: Paleofriend

– ◊ –

D-vitaminbrist är ingen nyhet – redan mars 2007 belystes detta i Läkartidningen.

Men inom vården mal kvarnarna långsamt,
vilket kostar patienter hälsan och landstingen stora pengar.
Vården verkar ha all tid i världen och råd att hålla på. Skall vi tillåta det?

Läkartidningen: D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott.

– ◊ –

Vår kommentar:

Praktiskt taget alla i Sverige har brist på D3-vitamin under den mörka årstiden och vuxna bör intaga 2000 – 4000 IE av vitamin D3 per dag (barn cirka halva dosen). Ett billigt och effektivt sätt att hålla sig friskare.

Livsmedelsverket rekommenderar 400 IE per dag – vilket är alldeles för lågt och många apotek säljer bara denna låg dos. Hälsokosten säljer däremot däremot kapslar med 2000 – 5000 IE.

Observera att D-vitamin är fettlösligt och lagras i kroppen och behöver inte intas varje dag, en gång i veckan eller varannan vecka fungerar bra (jämför C-vitamin som är vattenlösligt och därför bör intagas dagligen). Intag gärna D-vitamin i samband med fettrik mat, då förenklas upptaget.

Vi menar att D-vitamin nivån i blodet bör ligga mellan 40 – 60 ng/ml (mått i USA) vilket motsvarar 100 – 150 nmol/l (mått i Europa). Dvs. något högre än i artikeln ovan (där står minst 30 ng/ml).

Livsmedelsverket anser att 50 nmol/l är tillräckligt och det stämmer nog om man bara vill undvika ”engelska sjukan”  (källa: SLV),  men D-vitamin påverkar ju betydligt fler hälsofaktorer än så.

Varför är SLV så otroligt sena med att ta till sig ny forskning?
Vi har inte råd med denna senfärdighet!

Nya besökare: Observera att tipset ovan ”60-70E% hälsosamma kolhydrater och under 10E% av det livsfarliga mättade fettet” är ironi.

Team KOSTDEMOKRATI


Solvitamin – som vi behöver för att fungera bra

Tidigare inlägg:

381 svar på ”Reuters: Lågt D-vitamin är kopplat till hjärtsjukdom och död”

Kommentera