Sportdryck?

Källa: Googleöversättning av Dr Mercola (original)

Varför släckning av törsten med sportdrycker är en dålig idé …

De flesta människor tror att sportdrycker är det bästa alternativet att fylla på förlorad vätska och elektrolyter när de utövar sport, men det är helt enkelt inte sant. Många sportdrycker innehålla så mycket som två tredjedelar av socker i läsk. De har också vanligtvis innehåller hög andel majssirap (HFC), artificiella smakämnen och färgämnen, av vilka ingen bidrar till optimal hälsa …

Som jag tidigare har diskuterat ingående och tidskrävande socker efter träning kommer att negativt påverka både din insulinkänslighet och din humant tillväxthormon (HGH) produktion. Ironiskt nog samtidigt som dessa drycker är ofta kallad ”energi” drycker, i det långa loppet det socker de innehåller gör precis tvärtom. Efterorsakar en snabb explosion av energi, rasar din energi som din bukspottkörteln och andra körtlar att göra allt de kan för att balansera ut de giftiga stimulans till ditt blodsocker.

De flesta innehåller också höga halter av natrium (bearbetad salt), som är tänkt att fylla på elektrolyter du förlorar när svettning. Men det är ett mycket bättre alternativ att helt enkelt lägga en liten mängd naturliga, obearbetade salt , såsom Himalaya salt, till ditt vatten. I motsats till förädlade salt, innehåller denna naturliga salt 84 olika mineraler och spårämnen som kroppen behöver för optimal funktion.

En annan utmärkt alternativ när du svettas ymnigt är färsk kokosnöt vatten. Det är en av de högsta källorna av elektrolyter som människan känner till. Några avlägsna delar av världen använder även kokosnöt juice intravenöst, kortsiktiga, för att hjälpa hydrat kritiskt sjuka patienter och i nödsituationer. Om din sportdryck är lågt kaloriinnehåll och socker-fri, varnas för att det sannolikt innehåller ett konstgjort sötningsmedel som är ännu värre för dig än fruktos.

När för mycket vatten blir farligt …

Den innehöll artikeln påpekar att dricka för mycket vatten har sina egna faror. I huvudsak, om du dricker för mycket vatten kan natrium i blodet sjunka till farligt låga nivåer, vilket orsakar hyponatremi , ett tillstånd som uppkommer när cellerna sväller med för mycket vatten. Medan de flesta av kroppens celler kan hantera detta svullnad, dina hjärnceller kan inte, och de flesta av symptomen orsakas av hjärnan svullnad.

Symptom på hyponatremi är:

Förvirring Nedsatt medvetandegrad, eventuellt koma Hallucinationer Kramper
Trötthet Huvudvärk Irritabilitet Aptitlöshet
Muskelspasmer, kramper, eller svaghet Illamående Rastlöshet Kräkningar

 

Detta tillstånd är vanligast bland idrottare. Men som jag nämnde ovan, sportdrycker är långt ifrån hälsosamma, så när du svettas ymnigt under en längre tid, försök kokos vatten, eller en nypa naturligt salt i ett glas vatten istället.

Klart, du bor väl hydrerad är viktigt. Men om du faktiskt behöver åtta glas vatten eller mer varje dag är tveksamt, eftersom hydrering behoven är så individuella, och varierar från dag till dag. Det är därför jag tror du använder din törst och färgen på din urin för att mäta dina personliga behov är det bästa sättet att gå.

– ◊ –

Vår kommentar:

Bäst är att dricka vatten först när man är törstig och att lita på sin egen törst. Om man svettas mycket kan det vara klokt att lägga i lite naturligt salt i vattnet (undvik det raffinerade saltet). Friska människor behöver inte vara rädda för ”för mycket salt”, däremot är saltbrist farligt.

1 022 svar på ”Sportdryck?”

Kommentera