Ingen vetenskapligt stöd för att mättat fett orsakar ohälsa.
01:34, 15 juli 2011 in Lightprodukter, Livsmedelsverket, Margarin by Länkar
I aprilnumret av American journal of clinical nutrition (AJCN) sammanfattas ett symposium om fettets roll för att minska hjärt-kärlsjukdom. Bland författarna finns svenske kostideologen Ulf Riserius.
Redan i första meningen börjar försvarstalet: ”Current dietary recommendations advise reducing the intake of saturated fatty acids (SFAs) to reduce coronary heart disease (CHD) risk, but recent findings question the role of SFAs.”
Jo, så är det, ”recent findings”, dvs de senaste 5 årens koststudier ifrågasätter att det är det mättade fettet som är viktigast. Bland annat så finns flera observationsstudier, ex Malmö Kost-Cancer där deltagarna själv rapporterat hur mycket fett de äter. Man ser där inga associationer till ökad sjuklighet hos dem som äter mest fett. För ett år sedan publicerades också en metaanalys som kom till slutsatsen att mättat fett inte är associerat med ökad sjuklighet.
Författarna i AJCN erkänner att studier där patienterna bytt fett till kolhydrater inte minskat utan snarast ökat risken för hjärtsjukdom.
Källa: OM DIABETES.DOC
- ◊ -
Vår kommentar:
Hela Livsmedelsverkets argumentation bygger på att mättat fett orsakar hjärtproblem, vilket det saknas vetenskaplig grund för att påstå. Detta vet margarinindustrin, varför de numera också använder oljor med hög andel mättat fett (men det talar de inte högt om).
Livsmedelsverket har således inget vetenskapligt stöd för att rekommendera lättmjölk och lättmargarin!
Intressent att notera är att Finland (se diagram ovan), som nästan helt har ersatt smör med margarin, ligger i topp inom EU när det gäller utveckling av barndiabetes (diabetes typ 1). Sverige som också är högkonsument av margarin kommer som god tvåa och vi har t.ex. dubbelt så många fall av barndiabetes per capita som Tyskland.
Dock börjar nu vinden vända även i Finland, till förmån för riktig smör.


Länkar skrev 21:08, 15 juli 2011
Doktor Annika Dahlqvist fick följande kommentar på denna nyhet;
Britten säger (12 juli, 2011):
Tack Annika!
Du har förmodligen räddat mitt liv. I vilket fall har min hälsa blivit helt otrolig sedan jag startade med LCHF den 13 maj. Min vikt går stadigt ned med minst ett kilo i veckan sammantaget har jag nu gått ned nio kilo, De hälsoförändringar som i nuläget kan konstateras är;
1. Mina magsårsbesvär är borta.
2. Bråcket i matstrupen som varit väldigt besvärligt är nu helt borta.
3. Inga vadkramper vilket jag haft ont av tidigare.
4. Mitt blodtryck har sjunkit från 180/95 till 127/75.
Jag har därtill diabetes typ 2 – men tar ännu ingen medicin. Fasteblodsockret var vid kontroll i vintras 7.8, mina kolesterolvärden låg på 7.9. Dessa värden är ”gamla” ska bli väldigt intressant att se hur värdena ligger i höst.
När jag fick diagnosen diabetes typ 2 följde jag dietistens råd och gick upp sex kilo på en månad! Då fick jag nog och efter att ha varit med på Ålandskonferensen i april tog jag till mig dina råd.
I dag är jag nio kilo lättare, mår utmärkt och har t o m börjat jogga en halvmil (minst) dagligen – jag en gammal tant 67 år fyllda!
Ja, det här var väl ingen fråga – förutom varför får man råd inom vården som gör att man blir sjukare och sjukare – när dina råd visar sig vara de enda som ger resultat ifråga om livskvalité och hälsa? Varför ställer sig ”etablissemanget” så kallsinnigt till människors hälsa och livskraft?
Källa: Annika Dahlqvist