Sverige måste sluta leka skola

.

Sverige-måste-sluta-leka

.Grunden för vårt välstånd håller på att kollapsa
– skolan – och ansvariga politiker gör ingenting
.
ζ
.

Grundproblem i skolan

.
Sverige måste sluta leka skola

Sluta-lek-skolaVi bara låtsas att eleverna går nio år i grundskolan. Det senaste dråpslaget mot det svenska skolexperimentet levererades nyligen i en OECD-rapport som tydligt visar omfattningen av problemen. Det borde ha skakat om samtliga ansvariga och inblandade, men vi tycks ha blivit avtrubbade, skriver professor Inger Enkvist.

För ett par veckor sedan presenterade OECD en rapport om svensk utbildning. Letar man efter Sveriges position i de olika tabellerna och översikterna ska man börja nedifrån. Inget enskilt land har sjunkit så mycket som Sverige i internationella jämförelser. Sverige ligger nu lågt inte bara när det gäller kunskaper i läsförståelse, matematik och naturvetenskap utan också när det gäller lugn i klassen, lärarlöner, social uppskattning av lärare och kunskapsnivån hos lärare.

När Andreas Schleicher, den Pisa-ansvarige från OECD, på en presskonferens i Stockholm nyligen redogjorde för de här resultaten, höll de två ansvariga ministrarna liksom generaldirektören för Skolverket god min trots att det som sades var förfärligt för vårt land.

Åskådaren kunde associera till en boxningsmatch där den artige Schleicher fick in den ena träffen efter den andra. Hade det varit en boxningsmatch – så hade de svenska myndighetsföreträdarna inte kunnat stå på benen efteråt, men nu visade deras ansiktsuttryck inte någonting.

knockout2-diff

Kollapsen bekräftad

Oberoende experter har med andra ord bekräftat att en central och traditionellt välfungerande del av det svenska samhället har kollapsat. Rapporten måste ha fått regeringen att kippa efter andan när den ena svenska favoritidén efter den andra ifrågasätts. Inget sägs om kränkningar eller mer pengar men däremot sägs det uttryckligen att problemet inte är friskolor eller ”utanförskap”.

OECDEtt huvudproblem är i stället att det inte råder ordning i klassrummen och att eleverna inte studerar tillräckligt. Rapporten spekulerar över om ett generöst välfärdssystem och låga inkomstskillnader bidrar till elevernas ointresse för studier.

Vi borde inte behöva höra OECD:s experter, eftersom eleverna själva kan diagnosticera problemen. I tidningen Östgöta-Korrespondenten den 10 maj skriver Jennica Åström, elevrådsordförande i årskurs 9, om hur hopplöst det är att vilja studera, men inte ha lugn i klassen.

”Klimatet har blivit så fruktansvärt försämrat de senaste åren att man inte
längre kan höra vad läraren säger eller ens göra enskilda uppgifter.”

Hon fortsätter:

”Det har även blivit som ett allmänt faktum att elever kan komma
och gå som de vill, oftast helt utan konsekvenser.”

ζ

Saknar respekt

Elever i dag har ingen som helst respekt för lärare, och varför skulle de, när lärarna verkligen inte har något att säga till om. Hon menar att dagens situation är direkt orättvis mot elever som vill lära sig. Hon avslutar med att säga att lärarna måste få tillbaka sin auktoritet så att kunniga och engagerade personer ska vilja bli lärare.

Grundproblem-inte-pengarEn högstadierektor sammanfattade nyligen problemen på någon minut i SVT:s Agenda:

Alltför många elever skolkar, anser inte att det är ”coolt” att anstränga sig och har otillräckliga kunskaper. Det är de svaga eleverna som skolkar mest. Det som behövs är inte mer pengar utan att se till att eleverna tar skolan på allvar.

Emellertid är problemet att de vuxna i Sverige inte heller tar utbildningen på allvar utan accepterar en låtsasskola. Vi låtsas att eleverna lär sig trots att det går bort tid från lektionerna för oväsen och oordning. Vi låtsas att eleverna går nio år i grundskolan, trots att den effektiva tiden kanske är sju år. OECD har nu visat oss svart på vitt att vi lurar oss själva.

ζ

Ingen tillfällighet

spårslutDagens situation beror inte på tillfälligheter som vi inte kan göra något åt. Sedan införandet av lagen om grundskola 1962 flyttas elever till högre årskurs utan krav på att de ska kunna innehållet i den lägre. I ett halvt århundrade har vi låtsats att ansträngning och kontroll inte behövs utan kan ersättas av stöd.

Vågar det vuxna Sverige nu säga att elever måste kunna innehållet i en årskurs innan de kan gå vidare med nästa?

Vågar man säga att ingen elev har rätten att med ett störande beteende frånta andra elever deras rätt till utbildning?

Vågar man säga att det inte går att få en hög utbildningskvalitet om elever och föräldrar kan hota lärare med en anmälan till skolinspektionen?

OECD-rapporten visar indirekt att vuxna i andra länder vågar ta beslut och genomföra dem. Det är dags att sluta låtsas. Experimentet är utvärderat. OECD-rapporten kunde ha hetat Svensk utbildning vid vägs ände.

 

Inger Enkvist

Professor i spanska vid Lunds universitet, skoldebattör
och författare till ett flertal böcker om utbildningsfrågor

Bloggarkiv ... http://www.kostdemokrati.se/guests/category/inger-enkvist/

.
Detta inlägg publicerades 23 maj 2015 i Göteborgs-Posten … GP DEBATT

5 svar på ”Sverige måste sluta leka skola”

  1. Huvudinsändare i dagens GP:

    Vad har hänt med skolan? Elever har ingen respekt för lärare längre. De skriker åt lärarna, säger otroligt fula saker till – och om dem. De är högljudda på lektioner och vägrar vara tysta, de håller på med mobilerna på lektionerna, till och med ringer samtal och pratar högt så att det stör.

    När en av dem bestämde sig för att gå ut skrek och svor han åt våra lärare. Jag citerar:

    ”Vadå jag är tragisk, du är tragisk,
    ditt jävla fucking ansikte är tragiskt,
    du är ett missfall!”.

    Detta är ett oacceptabelt beteende som borde stoppas! Och vilka är det som drabbas? Jo, det är vi som sköter oss och som vill få ut något av skolan. Även vår utbildning förstörs.

    Något väldigt frustrerande är att lärarna gör så lite för att stoppa detta. De måste först ringa en massa andra lärare som kommer och ska hjälpa till, vilket stör lika mycket. Lärarna måste kunna skicka ut en elev ur ett klassrum utan att behöva kalla dit förstärkning.

    En del menar att det görs saker för att stoppa dessa problem och det kanske det görs, men det tar för lång tid och det märks inte. Vi behöver en snabb och effektiv lösning. NU!

    Arg och trött elev

    1. Skolhaveriet i ett nötskal

      OVETT. Om jag som lärare är för bestämd, säger ifrån, sätter ner foten,
      riskerar jag alltid att någon elev skriker: ”jag ska anmäla dig!”
      skriver Arg och trött lärare

      Replik (i GP Fria Ord 2 juni 2015) till Arg och trött elev, 31/5

      Skolhaveriet i ett nötskal

      Jag upplever varje dag liknande situationer, mest ”på andra sidan”, som lärare. Här ett svar på varför många lärare gör så lite för att stoppa detta skolkaos.

      Många år tillbaka drev en svensk skolminister, Göran Persson (S), igenom en kommunalisering av svensk skola. Lärarnas status, auktoritet och lön (jämfört med andra yrkesgrupper) har därefter sjunkit stadigt. Sedan kom det fria skolvalet, där föräldrar och elever förvandlades till ”kunder” som har alla rättigheter men nästan inga skyldigheter.

      Hemma pratar föräldrar öppet inför barnen om saker man är missnöjd med i skolan. ”Min mamma tycker att läraren är jättedålig, hon har så tråkiga lektioner” och liknande slinker titt som tätt ur eleverna. Föräldrar sprider till sina barn att man har all rätt på sin sida, att man som elev aldrig någonsin har fel, har gjort eller sagt något fel. Det är alltid skolans fel, alltid. Dessutom är höga betyg en mänsklig rättighet, oavsett egen arbetsinsats.

      Man visar öppet och stolt inför sina barn att man minsann vågar skicka långa, elaka mejl till barnens lärare, man uppmuntrar barnet att i smyg spela in samtal med läraren via sin mobil (jo, det är sant!), man står i buskarna och filmar skolgården. Listan skulle kunna göras hur lång som helst.

      Om jag som lärare är för bestämd och sätter ner foten, riskerar jag alltid att någon elev skriker; ”Jag ska anmäla dig!”. Gör elev och föräldrar (som inom tre sekunder finns på mobilen jag inte får ta ifrån eleven) allvar av hotet, kan jag i värsta fall stå utan jobb innan jag, precis som du, hinner tänka ”men vänta lite nu, vad är det som händer i svensk skola? Vem gynnas egentligen av att det blivit så här?”

      Arg och trött lärare

  2. SJÄLVKLART

    Att det måste råda arbetsro för att utbildningen ska fungera är en självklarhet, det förstår ju även en femteklassare, men det inser inte ansvariga tjänstemän och politiker – en kompetensfråga.

    En annan väsentlig faktor är att barn och ungdomar måste erbjudas naturlig mat så att de fungerar som bäst i skolan – idag gör vi tvärtom mot bättre vetande. Vi serverar en extrem högkolhydratkost (tallriksmodellen) som gör att barnen blir ”hypade” under första lektionen när blodsockret kraftigt stiger. Lektion två blir eleverna ofokuserade och hungriga när blodsockret snabbt sjunker och under lektion tre och fyra har eleverna energibrist tills insulinnivåerna gått ner. Sedan är det lunch och hela förloppet upprepas, dag efter dag.

    – Vi har tagit fram ett bildmaterial som kostnadsfritt får nyttjas av t.ex. föräldraråd för att förklara hur kosten påverkar inlärningsförmågan … PDF

    – Läs mer … Dagens kostråd orsakar diabetes, och … leder till arbetslöshetklicka här

    Livsmedelsverkets kostråd har trefaldiga diabetes och fördubblat fetma på 20 år – och ansvariga politiker gör ingenting.

    Vården håller på att kollapsa och ansvariga politiker gör ingenting.

    Rättsväsendet fallerar och ansvariga politiker gör ingenting.

    Svenskt lantbruk
    dör sotdöden och ansvariga politiker gör ingenting.

    Ovanstående problem är relativt ”enkelt” att lösa, vilket skulle frigöra ofantliga potentialer. Men då krävs det kompetenta politiker som vågar göra något mer än att bara prata, det krävs också kunskaper och erfarenheter.

    Nu måste folket ta befälet och se till att Sverige leds av kompetenta ledare som levererar RESULTAT och inte bara prat. Annars går det garanterat åt skogen, på alla fronter.

  3. SVERIGE MÅSTE SLUTA LEKA – ANNARS FLYTTAR JOBBEN OCH VÄLSTÅNDET NÅGON ANNANSTANS.

    Professor Inger Enkvist säger det självklara, som de flesta elever redan har förstått, det uppenbara som ansvariga politiker och tjänstemän inte verkar förstå. Undra vad som är så svårt att förstå?

    Statsminister Stefan Löfven sa idag i TV att vi inte kan konkurrera med okvalificerade jobb, varför utbildning är viktigt (vilket är helt korrekt). Nu har professor Inger Enkvist angett vad som måste göras, så nu gäller det att ”kavla upp ärmarna” och se till att det blir studiero i skolan och en rimlig arbetsmiljö för lärarna.

    Annars får företag flytta utomlands för att finna rätt kompetens, och då försvinner även de enklare jobben runt företagen och i samma veva försvinner de skattemedel som finansierar offentliga sektorn – det fungerar som dominobrickor – faller en sektor så faller alla.

    Detta kan åskådliggöras genom att placera hela Sveriges befolkning på ett tåg och alla förstår att om loken stannar så stannar även vagnarna … Sverigetåget … PDF

    Dagens skolsituation är en formidabel katastrof – medan ansvariga politiker pratar sitt ”Mumbo Jumbo”.

    Hög tid för folket att ta befälet och ställa resulatkrav på Sveriges ledning – annars flyttar jobben utomlands och med dem det välstånd många elever tar för givet (kanske tror de att Iphone växer på träd?). Inte heller växer vård, omsorg och pensioner på träd.

    Att man vägrar att ”medicinera” med naturlig mat och vägrar att använda naturliga ”läkemedel” – och istället drogar elever med ADHD-läkemedel gör inte situationen bättre … klicka här

    Vart är vi på väg?klicka här

    – – –

    SVERIGE DRIVER LIKT ETT REDLÖST SKEPP – UTAN SKEPPARE OCH RORSMAN

    Denna flathet från inkompetenta tjänstemän och politiker kommer att stå oss och våra barn dyrt.

    Efter andra världskriget när våra konkurrenter var sönderbombade gick utvecklingen av sig själv och politikerna kunde ”leka” fritt. Men idag är den globala konkurrensen knivskarp och på bara ett decennium kan jobben och välståndet flytta någon annanstans. Vi har idag inte råd med en inkompetent ledning.

    Medan välståndet undermineras diskuterar våra politiker klimatpolitik, snabbtåg, kvotering till styrelser och en extra pappamånad. Istället borde de fokusera på att stärka Sveriges konkurrenskraft och kanske se till att den järnväg vi redan har fungerar. I vilken värld lever de?

    Även folkhälsan, sjukvården, försvaret, rättsväsendet och jordbrukspolitiken saknar fungerande management, vilket särintressen utnyttjar på hänsynslöst sätt. Det är självklart att detta inte slutar väl, om vi inte vänder på utvecklingen – vilket tekniskt sett är relativt enkelt.

  4. Rapport från ett klassrum
    Av Ingemar Ljungqvist

    Efter Pisa-utredningen har skolan varit hett stoff för många förståsigpåare. De snabba aktörerna politikerna försöker nu överbjuda varandra med insatsfördelningar till skolorna; Läxhjälp, sommarskolor, betyg i lägre åldrar, mindre klasser, förstelärarelöner etc. etc. Alla dessa förslag bygger på att det är skolan som försämrats – men Pisa utredningen kom enbart fram till att det var elevernas resultat och då speciellt i Matematik, svenska och naturorienterade ämnen som rasat katastrofalt. De ovannämnda debattörerna har i sin analys (eller kanske utan analys) lagt hela skulden på skolans inre värld, därav förslagen.

    Den egna analysen

    Själv börjar jag närma mig slutet på en 40-årig lärarbana och har huvudsakligen rört mig på högstadiets och gymnasieskolans domäner. Men det har också varit avbrott inom Komvux och Kunskapslyftet och ännu viktigare två års tjänstgöring på en Secondary School i västafrikanska Ghana. På en annan breddgrad lärde jag mig se på förhållanden på andra sätt än det svenska – här i Sverige är besserwissermentaliteten ett utmärkande drag.

    Läs hela artikeln … PDF

Kommentera