.

istället-för-doping

ζ

Istället för doping!

Boken som fick Björn Ferry att gå över till jägarkost och åtta månader senare ta ett OS-guld i skidskytte.

Idéer och påståenden runt kost och träning har varierat genom åren, men många av dem är helt enkelt inte sanna.

– Vad ska du äta för att prestera bra och hålla dig frisk?

– Hur fungerar det?

– Är fett farligt för hälsan?

– Blir du alltid bättre ju mer du tränar?

ζ

Istället för doping!

Björn_Ferry_OS_guld

Naturlig ”doping”

Det är en orimlig tanke att just den föda, som världen över i massomfattning gör människor sjuka, skulle vara den föda som är den bästa om man vill prestera maximalt.

Det är ju egentligen inte en särskilt vågad tanke att motsatsen gäller, det vill säga att en föda som håller en människa frisk och stark också måste vara den föda som gör henne mäktig enastående prestationer, prestationer som med dagens idrottsnutrition som grund endast kan åstadkommas med förbjudna medel – doping.

Efter en hel del letande i den ganska blygsamma vetenskap som finns kring LCHF och idrott, kom Frank Nilsson fram till att den inledande tanken inte bara var intressant, utan också riktig. Resultatet av hans ansträngningar resulterade i boken ”Istället för doping!”.

ζ

Frank_ram

Frank Nilsson, adjunkt, författare,
föreläsare och naturvetare

.
Bokens budskap i korthet

När man kraftigt drar ned på kolhydraterna och ersätter dem med naturligt animaliskt fett, sker en förändring i kroppens hormonbalans. När kolhydraterna minskar sjunker nivåerna av hormonet insulin och istället ökar nivåerna av hormonerna testostron och tillväxthormon.

Det är dessa hormoner som fuskarna inom idrotten brukar ta in, när de dopar sig. Man får alltså en slags ”naturlig doping” i jämförelse med kolhydratätarna och därför gav författaren boken titeln ”Istället för doping”.

I själva verket är det ju naturligtvis inte fråga om någon doping, utan man återfår den för människan naturliga och hälsosamma hormonbalans som följer av artriktig föda.

  • Ett utdrag ur kapitel 3 … PDF

Boken tar upp ett ganska unikt koncept för hur idrottsfolk ska styrketräna. Träning för verklig styrka är i själva verket en träning av nervsystemet, så att en allt större del av muskelkapaciteten kan rekryteras, utan att man bygger massa och blir tung.

Bodybuildingträningen som mer går ut på att öka storleken och massan hos muskulaturen är det sämsta som hänt idrotten. Styrketräning för idrottare ska gå ut på att bygga en maximalt stark kropp som samtidigt är lätt, eftersom den värsta motståndaren i de flesta idrotter är tyngdkraften.

  • Fördjupad information om kostens betydelse för hälsa och prestation … klicka här
  • Fördjupad information om hur man bör träna för bästa effekt … klicka här

ζ

Återförsäljare

De flesta välsorterade bokhandlare har boken i sitt sortiment, men vill du hellre köpa boken via Internet:

ζ

Läsarreaktioner

love-hate

Paradigmskifte

Boken markerar inledningen på ett paradigmskifte inom idrotten, ett skifte bort från kolhydratfrosseri, sportdrycker, energibars och skumma tillskott. Det har gjort den älskad av många, men hatad av vissa.

Älskad av folk som äter Jägarkost (LCHF) och insett tyngden i de evolutionära argument som är grundvalen för för hela framställningen, dvs. att den kost som vi under årmiljoner anpassats till och som håller oss friska, också rimligtvis är den kost som ger oss möjlighet att prestera.maximalt.

Läs mer … klicka här

ζ

Recensioner

Recension av Ingela Nannström | 01 jun 2010

Bästa bok om hälsa för gemene man och för elitidrottare

Äntligen har det kommit en bok om som passar alla och bygger på hur kroppen fungerar och inte hur livsmedels/läkemedles industrin vill ha det. Man väljer bara självnivå. Vill man inte idrotta så kan man ta till sig av kostråden och ta en promenad !

Vad forskningen säger och tilliten till den beror enligt min mening på vem/vilka som betalar forskarna. För mig känns det självklart att välja mat som innehåller ”byggstenar” som vi är gjorda av och som kroppen känner igen.

Margarin är ett exempel som jag inte ”vetenskapligt” hört talas om finns naturligt i kroppen … Dessutom är elitidrottarnas positiva resultat, efter övergång till Franks kosthållning, mer talande än så kallade idottsforskning som liksom SLV:s kostråd ofta är gammal skåpmat, tycker jag.

Not. Ingela Nannström är kostchef i Knivsta och hon har coachat svenska kocklandslaget. Ingela är mycket väl insatt i matens betydelse för vår hälsa och startade tillsammans med Birgitta Bergströmer (dietist) ett projekt med rubriken ”Sockerbiten” 2006 – 2007.

Inledning (projekt Sockerbiten)

SockerbitenDenna handledning för personal och föräldrar inom förskolan är ett resultat av projektet ”Sockerbiten” som genomfördes i Knivsta Kommun, 2006-2007, för att möta behovet av enkla, konkreta och praktiska råd och rekommendationer för maten i förskolan.

Projektet har fokuserat på:

  • att minska intaget av tillsatt socker och tillsatt stärkelse i maten
  • att tillgodose behovet av naturliga fetter
  • att servera hemlagad mat baserad på bra råvaror innehållande minimalt med kemikalier och tillsatser
  • att matlagning tillsammans med barnen ska ses som en aktivitet likväl som t.e.x. fotbollsträning eller ridning.

Initiativtagare och ansvarig för projektet: Ingela Nannström, kostchef i Knivsta kommun.

Kontaktperson: Kjell Haglund, hälso- och sjukvårdsavdelningen, landstinget i Uppsala

Styrgrupp: Ingela Nannström, kostchef, Susanne Sundell, områdesrektor, Maghite Asp områdesrektor och Monica Jonsson, v-controller (folkhälsofrågor). Arbetsgrupp: Ingela Nannström, kostchef och Birgitta Bergströmer, dietist samt förskoleledningen med personal.

Till grund för handledningen ligger gällande kostrekommendationer och aktuell forskning inom området barn, mat och hälsa. Handledningen har tillkommit utifrån de medel och ramar som har stått till förfogande. Tanken var att den skulle vara lättläst och översiktlig och inte innehålla för mycket text. Under arbetets gång har det dock visat sig att en viss textmassa / information varit nödvändig att ha med i handledningen och därför har den blivit mer omfattande än vi tänkt från början.

Handledningen är skriven både för personal på förskolan, för föräldrar och alla vuxna kring barnen. Det har varit viktigt för arbetsgruppen att föräldrar får samma information som förskolan. Handledningen innehåller en del upprepningar.

Vi har med avsikt valt att upprepa vissa nyckelbudskap. Författarna menar att vi måste och att vi kan göra något åt den ökande ohälsan bland barn. Vi får fler och fler överviktiga, feta, underviktiga och felnärda barn.

Samtidigt ökar den psykiska ohälsan hos barn och tandhälsan försämras. Ny forskning visar t.ex. att höga intag av socker, otillräckliga intag av naturliga fettsyror och höga intag av kemikalier och tillsatser kan framkalla hyperaktivitet, aggressivitet, koncentrationssvårigheter, oro, depression, sömnbesvär, diabetes, astma och allergi. Dessutom har många nya diagnoser tillkommit, där kostfaktorer inte kan uteslutas, som en del i problemet, t.ex. ADHD, dyslexi, autism, m.fl.

Genom den raffinerade, industriellt framtagna maten, får många barn i sig för mycket tillsatta sockerarter, ohälsosamma fetter och kemikalier. Fler och fler undersökningar visar att när snabb/skräpmat, godis, glass, läsk mm. byts ut mot näringsrik mat förbättras barns hälsotillstånd dramatiskt.

Vi vet idag att ett högt intag av tillsatt socker och tillsatt stärkelse ökar risken för övervikt och fetma och en rad andra sjukdomar. Vi vet också att ett för högt intag av manipulerade/industriellt framtagna fetter (t.ex. transfetter) gynnar uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar. Vi vet att allergier bland barn ökar.

Huruvida höga intag av kemikalier och tillsatser i maten påverkar barns hälsa negativt, är ännu inte helt klarlagt. Men vi vet att barn som växer och vars hjärna utvecklas är mer känsliga än vuxna för kemikalier och främmande ämnen.

Barnen är beroende av den mat vi vuxna serverar dem och här måste det till kraftfulla insatser. Alla vuxna, såväl i privat- som i yrkeslivet måste ta sitt ansvar.

Det finns idag inga bevis för att naturliga fetter skulle vara skadliga. Tvärtom, finns mycket som tyder på att naturliga fetter på många sätt befrämjar god hälsa. Det finns inte heller några bevis för att kemikalier och vissa tillsatser i mat är oskadliga för våra barn. Därför måste slutsatsen bli att den bästa maten för växande barn, utifrån de kunskaper vi har idag, är hemlagad naturlig mat innehållande minimalt med kemikalier och tillsatser, och att detta måste gälla så länge motsatsen inte kan bevisas.

  • Läs hela rapporten … Handledning till projektet ”Sockerbiten” … klicka här
  • Artikel i UNT om projektet … ”De tar upp kampen mot sötsuget” … klicka här
    .
    Citat: Birgitta Bergströmer är en av få dietister i Sverige som är specialutbildad i addiction (beroendelära).
    .
    – Nu börjar man i Sverige inse att man kan bli beroende av socker och skräpmat. I andra länder har man forskat om olika typer av matberoende i 40 år, säger Birgitta Bergströmer.Den senaste forskningen visar att felaktiga kostvanor kan vara lika svåra att bryta som ett drogberoende. Många drog- och alkoholberoende var riktiga ”sockerråttor” som barn, enligt Birgitta Bergströmer.

ζ

Iver-Mysterud

Iver Mysterudevolutionsbiolog. författare och
tvärvetenskaplig doktor om människor och evolutionen.

  • Iver Mysteruds recension (på norska) … PDF

Iver Mysterud, satte personligt rekord i Vasaloppet, efter att ha laddat med fett och han drack enbart vatten under resans gång. Inte en centiliter blåbärssoppa eller sportdryck! Han körde han andra halvan av loppet fortare än den första. Han är motionär och över 40. Ändå kom han bara en halvtimme efter segraren. Hade loppet pågått tio mil till hade han nog blandat sig i slutstriden.

Ivar Mysteruds fettförbränning visade sig vid en test ligga cirka 50 % över det normala, vilket innebär att han har tillgång en energikälla som räcker mångfalt längre än de som laddar med kolhydrater. Också en hälsosam kost.