Varför reagerar så få?

 Vågar Du ta fighten? Eller slänger Du in handduken?

Är dagens Sverige en korsning mellan en fet katt och en rädd mus?
↓ ↓ ↓
.

Ingemar Johansson 1960
.

Guldmatchen om framtidens jobb går just nu

Matchen om jobben och välfärden pågår hela tiden med ökad intensitet. Vad händer med det folk som lägger ”fighting spirit” på hyllan och ändå tycks tro sig kunna leva gott?

Idag rasar välfärden ihop på 10 – 20 år om man slår sig till ro och vilar på gamla lagrar. Därefter blir det en mycket tuff match att komma igen.

Sverige har blivit en fet katt?

Har Sverige blivit en ”fet katt” (som Svenskt Näringsliv menar) – inte bara ur reformsynpunkt – utan det verkar som om folket slutat att bry sig – vilket börjar redan i skolan, med skolknerbrända skolor och allt sämre skolresultat.

Citat:

”Ofta är vi svenskar en blandning av feta katter och rädda möss,
vilket leder till att ingen vågar göra något”.

Om så är fallet är vi illa ute.

Att vi accepterar att våra barn påtvingas lättmjölk och lättmargarin är illavarslande. Det indikerar att vi nu börjat slänga in handduken istället för att läsa på och ta fighten för våra barn och gamla. Och inte minst för oss själva – Vem vill drabbas av Alzheimer som kan börja i 55-årsåldern och som redan drabbat var tredje 85-åring i Sverige – Vem vill ha cancer som snart drabbar varannan svensk? – Vem vill ha en UC eller Crohns (kronisk tarminflammation) som sjufaldigats sedan Ingemar Johansson stod i ringen?

DAGS ATT TA PÅ BOXNINGSHANDSKARNA OCH SNÖRA DEM HÅRT! Alternativet är att våra gamla, vi och våra barn bli golvad av sjukdom och fattigdom. Vad väljer Du?

Likt feta katter verkar vi ha slutat att bry oss. Även när det gäller våra barns hälsa, även när vår magkänsla säger att något är helt fel. Vi lämnar över ansvaret för våra barn till ”auktoriteter” som Livsmedelsverket (styrda av industrin) och då går det ofta lätt snett.

När det gäller kosten kan det ruinera våra barns framtid, de blir slagna redan på förhand, inte minst de barn som redan från början är hyperaktiva (de golvas redan i skolan och nu ökar kraftigt drogförskrivning till dessa barn).

ALLA får svårare att tillgodogöra sig undervisningen och många drabbas av diabetes och fetma, redan under skolgången. HELT I ONÖDAN.

Nedan ett utdrag ur KOSTDEMOKRATIs facebookgrupp som belyser just detta:

VI BRYR OSS ALLT MINDRE

(OCH DÅ GOLVAS VI FORTARE ÄN VI ANAR).

Länk till facebookgruppen KOSTDEMOKRATI

↓ ↓ ↓

Heléne Löfvendahl

Det här la en vän ut idag. Kommentarer tack.

Hur kan man argumentera med skolkök/ledning efter detta.

Igår kl. 12:04

Eva Avgerinou

Återstår att upphöja LCHF – eller liknande kost till religion och åberopa etiska skäl. Fundamentalism går tydligen fram.

Igår kl. 14:24

Maria Jallow

LCHF:are kallas ju för fanatiker och för mig är det kopplat till religion så vi kan väl åberopa vår LCHF:religion som skäl?

Igår kl. 14:29

Heléne Löfvendahl

Jo, det kan väl vara ett sätt men samtidigt kan det även vara att verkligen förpassa lchf i ett sekt-fack? Men, att argumentera med naturlig mat verkar inte gå hem i detta kök. De hänvisar till Livsmedelsverkets rekommendationer samt att smör höjer kolesterolvärdet hos barn, därför använder de oljor och Becel.

*Tar mig för pannan*

Den här okunskapen skrämmer mig och jag bara undrar: när blev det mer naturligt att äta onaturlig mat före äkta vara?

Vissa reagerar ju häftigt på de kostrekommendationer vi har idag, både psykiskt och fysiskt så allergi borde det klassas som. Men det gör det ju tyvärr inte och som specialkost krävs oftast ett läkarintyg och många läkare tror inte alls på den hypotesen att kost kan påverka.

*Suck* . Det här gör mig både frustrerad och ledsen. Det gäller barn. Vuxna kan välja själva vad de vill stoppa i sina kroppar men barn har inte den vetskapen.

Igår kl. 14:40

Maria Jallow

Jo, jag vet vad du talar om. Det var mer ett skämt i eländet. Jag har ”som tur är” en stor son som vägrar äta maten i skolan. Han äter hemma före och efter.

Jag tror att vi KAN påverka men vi kanske ska börja underifrån istället för ovanifrån – påverka barnen, som i sin tur påverkar föräldrarna och när skolmatsalarna är tomma på barn eller det sitter barn med egen mat i skolan så tvingas även ledningen lyssna.

Konsumentkraft, kallas det.

Igår kl. 14:58

Heléne Löfvendahl

Jag förstår det 🙂 Men ja, medvetna barn och nå ut till vuxna. Jag tycker bara det är tråkigt att allt handlar om kamp. Och makt.

Att folk vägrar lyssna. Men, en vacker dag? Hoppet överger oss aldrig 🙂

Igår kl. 15:00

Maria Jallow

Nej, det är det som är så konstigt i min värld – när folk bara vänder det ryggen och fnyser åt sådana ”nymodigheter”. Det stämmer nog att fluor gör folk sinnesslöa och även andra tillsatser vi stoppat i oss de senaste 30 åren. Vissa mer känsliga än andra och ändå lyckas de hamna i maktpositioner.

Igår kl. 15:51

Eva Avgerinou

Men nymodigheter som Becel, lightprodukter och allsköns halvfabrikat har de ju lätt att acceptera.. det är ändå märkligt

Igår kl. 16:05

Maria Jallow

Ja, när ska man förstå sig på det där fenomenet?

Igår kl. 16:15

Leif Lundberg

Eftersom tallriksmodellen baseras på tro måste väl den läran betraktas som religion.

Är det tillåtet att påtvingas barnen en religion?

Argument hittar du här … Kostdemokrati i Mölndals skolor

för 19 timmar sedan

Heléne Löfvendahl

‎Leif Lundberg: Tack för den länken!

Den är vidarebefordrad till vederbörande och delad på min sida.

Varför tar inte alla till sig av det här?

för 19 timmar sedan

Leif Lundberg

Hej Heléne,

En berättigad fråga – varför reagerar så få när hela vårt liv undermineras, genom rena dumheter som kostar skjortan?

Vården kostar varje förvärvsarbetare 85.000 kronor per år och ändå räcker inte pengarna till. Idag finns det 35.000 läkare och när jag var liten fanns det 5.000 läkare och inga köer.

Vården lider brist på management, pengar har de alldeles för mycket av.

Hur kan vi via skattemedel finansiera Livsmedelsverkets kostråd som ger övervikt, diabetes och även Alzheimers? Som saboterar undervisningen och som sänker hela samhället!

Hur kan vi tillåta att kirurger skär sönder mage och tarmar på tiotusen desperata svenskar varje år, bara för att de fått fel kostråd? De drabbade hamnar ut askan in i elden, men det blir inte uppenbart förrän efter operation.

Läs mer … Oskuret är bäst!

Ingenting verkar kunna få svenskar att ta tag i livsviktiga frågor och uppvaknandet kommer att bli hårt när välfärden störtdyker, ett fall som redan påbörjats även om det ser lugnt ut på ytan.

Citat:

Vet du inte, min son,
med hur lite för­stånd
världen styrs.

(Axel Oxenstierna, död 1654)

för 17 timmar sedan

Heléne Löfvendahl

Ja du Leif Lundberg … Jag undrar detsamma och kan ibland stånga huvudet i ren frustration.

Denna okunskap i att det är bättre att söka läkaren för sina krämpor och få en medicin som tar bort krämpan (på köpet fås det biverkningar som accepteras och i slutänden söks det till läkaren igen för att få ny medicin eller få medicin för biverkningarna).

Att lägga om kosten och se samband är inget svensken idag gör. Vi är, vad jag tror, alldeles för lata för att göra den kraftansträngningen. Det är lättare att få medicin och skylla på sin diagnos. Jag har sett alldeles för många som kämpar till sig sjukskrivning och en del som jublar över sjukpension. De som fått träning på recept går från läkaren nedslagna. Det var ju inte vad de ville ha. De ville ha medicin så de blir friska! Kostomläggning gör ingen människa frisk!

GBP ifrågasätter jag stort. Det klagas hit och dit att LCHF är livsfarligt, att det inte finns studier på hur kroppen blir efter några år.

Jag mår kanon. Kan det bli fel? LCHF är förenad med vetenskap och beprövad erfarenhet (visserligen till diabetespatienter) men ändå ifrågasätts det trots att flera människor vittnar om hur bra de mår, hur de skippat mediciner, hur de blivit fria från värk, allergi, eksem och diagnoser.

Varför ifrågasätts det? Varför öppnar inte läkarna ögonen och varför är de så negativa till det naturlig? Ok, undantag finns men de flesta förkastar LCHF helt.

När det klagas på att det inte finns studier på LCHF, varför ifrågasätter ingen att det inte finns studier på GBP? Varför ifrågasätter ingen att det är fullt naturligt att kapa 110-150 cm tarm och koppla ihop med magsäcken? Tarm som ska ta upp näringsämnen. När blev manipulation av kroppen ok – men inte naturlig mat?

Jag delar mycket på min sida vilket jag vet retar gallfeber på många. Bra, jag gör något rätt 🙂 Jag delar för att jag vill att folk ska tänka till, jag delar för att de ska få upp ögonen och fatta att de kemiska rekommendationer vi får från Livsmedelsverket inte är naturligt.

LCHF är inte bara lite kolhydrater och lite mer fett. Det är att äta bra och naturlig mat och detta missar tyvärr många. Att se helheten. När blev det naturligt att äta onaturlig mat med innehållsförteckningar vi inte kan uttala? När blev det mer OK att äta kemikalier före bra naturlig mat?

Trångsyntheten och okunskapen blir jag rädd för. Däremot tänker jag inte ge upp hoppet om en ändring. Det är något mer medvetenhet nu än 2009 när jag började men det kan bli bättre! Och Livsmedelsverket?

Att de som sitter i de stolarna får vara kvar är ett under. Och att människan blint tror på deras rekommendationer utan att tänka till själva är skrämmande.

för 9 timmar sedan

Maria Jallow

Underbart inlägg! Du skräder inte på orden. Tänk om ALLA bara läste det här så kanske det skulle hända mer. Jag delar också mycket på min sida och anar att många ändrat sina prenumerationer på mig för att ”slippa” läsa och se dem.

för 7 timmar sedan

Heléne Löfvendahl

Jag har många i min närhet som gnäller över än det ena, än det andra. När jag ställer varför-frågor blir det helt plötsligt jobbigt. Lite kul 😉

Jag har folk i min närhet som gladeligen skulle göra GBP men inte ändra sitt tänk gällande kost eller matvanor. Jag har folk i min närhet som klagar på bullrig mage men tar hellre Microlax och andra otrevligheter före naturliga saker.

Jag har folk som klagar på värk i sin kropp och äter det som inflammerar den och går sen till doktorn och tjatar till sig annan medicin och medicin mot sömnen eftersom värken gör att de inte kan sova.

Jag har vänner som menar att Livsmedelsverkets rekommendationer finns där av en anledning. När jag målar upp att människan är fetare idag och när allt trädde in i våra liv (nyckelhålsmärkning, lightprodukter) och att rekommendationerna inte har någon studie då bara ”Jaha. Är det så?”

Alltför många går genom livet som sömngångare och tror blint på vad andra säger utan att reflektera själv. När de sen får en aha-upplevelse (de som lagt om kosten) sitter de där sura och muttrar över varför ingen sagt något. Hallå? Ville du lyssna när jag berättade för dig? Då vill jag bara säga ”Vad var det jag sa?” men så lågt sjunker jag inte.

Jag vill få folk att vakna upp, tänka till, reflektera, se hela bilden och samband och tänka utanför ramarna. Vara egoistiska och tänka på vad som är bäst för dem själva och inte lägga sin hälsa i händerna på sjukvården. Det kan komma till en dag när sjukvården säger att de inte kan hjälpa mer. Att det är patienten själv som inte gjort som de säger och de tar ifrån sig ansvaret. Jag har hört om såna fall. Kvar står den hjälplöse individen som gjort som alla sa men nu blir lämnad ensam och får höra att denne gjort fel. Det är tragiskt och så ska det inte vara!

Ingen annan än du själv kan ta ansvar för din hälsa. Det vill jag förmedla. Tyvärr är alltför många i min närhet helt inne på att sjukvården kan hjälpa och när de då går till doktorn och får höra att du ska undvika det i din kost istället för att få medicin då blir de förbannad på den okunniga läkaren och menar att den inte hjälper. Det är precis det den gör.

Jag har hört på omvägar att jag är jobbig med alla mina delningar. Läs det inte då? Kan jag väcka någon tanke har jag gjort rätt. Kan jag få någon att tänka steget längre är det en bit på väg. Kan jag hjälpa till att förändra så är det bra. De andra som blir irriterande är mest troligen de som verkligen behöver läsa och inte minst ta åt sig.

Jag undrar många gånger hur det har kommit sig att det är mer naturligt att äta kemikalier före naturlig mat. När blev det naturliga onaturligt och när blev det onaturliga naturligt?

Folk käkar gladeligen margarin eftersom det inte innehåller mättat fett som är LIVSFARLIGT för våra kroppar. Har de sett hur den görs och vad den innehåller? Saker som inte gör något positivt för våra kroppar. När blev det bättre än smör liksom?

Ja, jag kan undra mycket och när jag blir sån här då är det svårt att vara tyst 🙂

för 7 timmar sedan

– ◊ –

Kommentar:

Att begära en specialkost baserad på tro (religiösa och etiska skäl) är inga problem.

Men om man vill kunna välja den enda kost som Socialstyrelsen godkänt för att förebygga och behandla diabetes och övervikt – då blir det blankt NEJ.

Att barn med ADHD blir kurerade med LCHF verkan man inte heller fästa vikt vid.

Tallriksmodellen som är en experimentkost, en extrem högkolhydratkost, som saknar stöd i vetenskap och beprövad erfarenhet, den är utgångspunkten i kommunen.

Resultatet av denna experimentkost (tallriksmodellen) är att övervikt och fetma har fördubblats på tjugo år och diabetes har trefaldigats. Nyckelhålsmärkning kom 1989.

Varför agerar kostchefer bakvänt?

Sannolikt för att de blivit fel lärda och för att  inte vågar gå emot Livsmedelsverket och de vågar inte utmana de direktiv som utgår ifrån Dietisternas Riksförbund (DRF). De riskerar att bli tillrättavisade och uteslutna. De riskerar att uppfattas som illojala mot det nya skrået ”nutritionism” som mer verkar vara en religion än vetenskap. Ett redskap för industrin för att kunna prångla ut skräpmat och kunna hävda att det är nyttigt.

Då sväljer kostcheferna hellre sin yrkesstolthet och offrar innevånarnas demokratiska valfrihet och hälsa. Det märkliga är att de tillåts göra detta. Även kommunpolitikerna hukar sig i sina bänkar. De har bibringats villfarelsen att det inte är deras uppgift.

Kostchefer som agerar i läkemedels- och skräpmatsindustrins intresse har åsidosatt kommuninnevånarnas hälsa och sin arbetsuppgift. Det är ett farligt agerande som snarast måste korrigeras, vilket är ett politiskt ansvar. Ett sådant agerande är oansvarigt och grund för omplacering eller avsked.

Ingen kommun har råd med att torpedera folkhälsan och det är också att svika det förtroende som valda politiker fått av väljarna.

Att välja kompetenta och ansvarskännande politiker som kan och vågar agera i medborgarna intresse, det är kommuninnevånarnas ansvar.

Ännu märkligare är att folket accepterar det. DET BORDE VI ALDRIG ACCEPTERA.

Det saknas ”fighting spirit” – svensk ”sisu” – och utan det förlorar vi sakta men säkert det välstånd vi byggt upp efter andra världskriget. Den gången hade vi en klar fördel med en intakt industri när Europa låg i ruiner, men nu har våra konkurrenter kommit ikapp.

Asien har lagt in en extra växel. Kina och Indien producerar civilingenjörer av hög klass på löpande band, som bara kostar en bråkdel. De tar redan över forskning och utveckling, de är på hugget och hungrar efter det välstånd. Och det går ruggigt snabbt.

”Feta katter och rädda möss – som inte vågar”

– är att kasta in handduken –

Om vi inte bryr oss så är det ingen annan heller som bryr sig och då blir det som det blir, då förlorar vi välståndet som vi tar för givet. Grekland utgör ett varnande exempel och de är inte ensamma. Större delen av Europa verkar vila på gamla lagrar.

Framtiden tillhör de som vågar satsa, som reagerar och agerar mot dumheter som hotar folkhälsan, som hotar vår livskvalité. Vi måste våga ”slå näven i bordet” och inte knyta den i fickan. Helt enkelt tala om för skolans rektor att vi inte accepterar kostdiktatur.

Återstår att svenska folket börjar bry sig om sin framtid – då kan dagens problem vändas till möjligheter – i Sverige – sedan spridas till andra länder.
.

3 svar på ”Varför reagerar så få?”

  1. Næringsmiddelindustrien og legemiddelindustrien er nok for sterke for oss vanlige. Vi må nok presse myndighetene over på vår banehalvdel.
    Når vi står sammen med myndighetene kan vi bruke makt mot industrien
    Kanskje på tide å lokke et politisk parti til å støtte LCHF offentlig. Om ingen parti vil støtte oss, kan vi ved neste valg stemme blankt! På den måten kan vi vise hvor mye makt LCHF har.
    shttp://naturalnordic.com/diet/2012/08/09/tenk-deg-et-kosthold/

  2. Det har kommit ut en mycket intressant och bildande bok som heter ”Brödberoende : Hur vetet gör dig fet och skadar din hälsa” av hjärtläkaren William Davis.

    Boken förklarar på ett vetenskapligt sätt varför folkhälsan degenererar trots att vi satsar mer pengar än någonsin på hälso- och sjukvård. Min rekommendation är att läsa den (finns t.ex. här… ).

    Att kroniska tarminflammationer (UC och Crohns) har ökar 7 gånger sedan 50-talet beror inte enbart på att vi äter mer kolhydrater, vi äter också en annan sorts kolhydrater, som vi inte är anpassade för. Boken beskriver en spännande utveckling (och skrämmande) som vete genomgått på bara 50 år. Genom hybridisering har 1000-tals nya sorter tagits fram som ökar avkastningen med upptill 10 gånger (!), men som är sämre för människan – mycket sämre.

    Nedan ett utdrag ur boken med bäring på skolan och hur barnen påverkas av en extrem kolhydratkost::

    – – –

    Ett utdrag ur boken BRÖDBEROENDE –”Hur vetet gör dig fet och skadar din hälsa –av hjärtläkare William Davis.

    ”Det finns ännu mer att berätta om vetets underliga effekter på blodsockret. Stegringen av blodsockret, som åstadkoms avamylopekavamylopektin A, är en 120 minuter långt fenomen som först resulterar i en blodsockertopp och som därefter följs av en bottennotering till följd av det oundvikliga blodsockerfallet.

    Det stigande och fallande blodsockret skapar en två timmar lång berg-och-dalbana av mättnad och hunger som återupprepas under hela dagen. Dippen i blodsockret får din mage att kurra av hunger vid niotiden på morgonen, bara ett par timmar efter en frukosttallrik av veteflingor eller muffins. Klockan elva följs det av suget att äta något före lunchen, liksom känslor av bristande mental fokusering, trötthet och darrningar till följd av det hypoglykemiska bottenläget.

    Att återkommande och ständigt dra igång höga blodsockernivåer resulterar i ökad fettinlagring. Konsekvenserna av glukos-insulin-fettinlagringen är särskilt märkbar kring buken. Det resulterar i – just det – en vetemage. Ju större vetemage du har, desto sämre reagerar du på insulinet, eftersom det djupliggande fettet kring dina inre organ är förenat med sämre respons eller »insulinsresistens«.

    Det är ett tillstånd som kräver allt högre insulinnivåer och som underbygger utvecklingen mot att bli diabetisk. Dessutom, ju större vetemage man har som man, desto mer östrogen bildas av fettväven och desto större bröst rar man. Ju större vetemage, desto fler inflammatoriska reaktioner utlöses, vilket kan befrämja hjärtsjukdom och cancer.

    På grund av vetets morfinliknande effekt (som diskuteras i nästa kapitel) och den glukosinsulin-cykel som vetets amylopektin A ger upphov till, är vetet i själva verket aptitstimulerande. Sålunda konsumerar människor som eliminerar vetet från sin kost mindre kalorier, något jag kommer att diskutera senare i boken.

    Om glukos-insulin-fettbildningen, framkallad av vetekonsumtion, är en avgörande bakomliggande orsak till viktuppgång, då borde ett uteslutande av vete ur kosten resultera i att processen går åt motsatt håll.

    Och.det är precis vad som händer.”



    Det står också:

    ”Människor som eliminerar vetet från sin kosthållning bukar oftast vittna om förbättrat humör, färre humörsvängningar, förbättrad koncentrationsförmåga och djupare sömn redan inom några dagar eller veckor efter sista tuggan aven bagel eller lasagne.

    Sådana »mjuka«, subjektiva erfarenheter av effekten på våra hjärnor är dock svåra att kvantifiera. De kan påverkas av placeboeffekten – att människor bara tror att de mår bättre. Jag är dock imponerad över hur konsekventa och jämna dessa inrapporterade effekter är som upplevs av flertalet människor när väl den initiala fasen av abstinensbesvär som bristande mental fokuseringsförmåga och trötthet har gått över.

    Jag har personligen upplevt dessa effekter och bevittnat dem hos tusentals människor. Det är lätt att underskatta den psykologiska dragningskraften hos vete. För trots allt, hur farlig kan en oskyldig fullkornsmuffin egentligen vara?

    »Bröd är mitt crack«

    ……………………………………….”

    [Köket har i alla fall rätt i att humöret påverkas av kosten.]

    – – –

    KOMMENTAR:

    ”En 120 minuter långt fenomen som först resulterar i en blodsockertopp och som därefter följs av en bottennotering till följd av det oundvikliga blodsockerfallet.bristande mental fokusering, trötthet och darrningar till följd av det hypoglykemiska bottenläget.”

    Den blodsockertopp som tallriksmodellen ger upphov till gör först barnen hyperaktiva och sedan inträffar bristande mental fokusering och trötthet. Detta gör att undervisningen ej fungerar som den skall – detta är en fråga för rektorn, som dock är en hårt ansatt person och som behöver föräldrarnas stöd för att kunna agera.

    Därtill orsakar en extrem kolhydratkost (tallriksmodellen) ett sockerberoende som banar väg för nikotin, alkohol och tyngre droger. Man börjar också röka för att hålla vikten, läs mer … Kan det vara så enkelt

    En kolhydratrik kost ökar också risken markant för diabetes, fetma och senare i livet demens.

    Detta sammantaget menar kommunens kostchef att vi skall skola in barnen på och säger blankt NEJ till naturlig mat. Dessa effekter beskriver ”köket” som ”barnens humör”.

    Okunskapen om kost och hälsa verkar vara total och det drabbar barnen hårt!

Kommentera