Vid sidan av projektarbete …

Jag fick ett email med frågor som ofta förekommer, så var så god.

Mitt svar med blå text

.Hej Tuva! (en signatur, ”Tuva” heter egentligen något annat)

Jag ska kommentera dina frågor.

—–Ursprungligt meddelande—–

Från: Tuva
Skickat: den 25 februari 2012
Till: bjorn
Ämne: Vid sidan av projektarbetet…

 Hej Björn,

Tuva heter jag, jag är en av tjejerna som gör ett projektarbete om LCHF, vilket du har hjälpt oss mycket med!

Här kommer ett långt mejl… Jag hoppas du orkar 🙂

”Louisa” har redan börjat med LCHF, och hon tycker att det fungerar bra. Jag är också nyfiken, och skulle gärna prova att se hur kroppen känns efter ett tag med LCHF-kost.

Hur länge kan vara rimligt att köra på LCHF om jag vill ha en möjlighet att känna eventuella skillnader?

Minst ett par veckor, en del kan behöva flera månader.

Finns det någon vitamin eller mineral man ska se upp med att inte få brist av när man äter LCHF? Precis som i ”Livsmedelsverks-kost” kan det nog ibland vara svårt att få i sig av alla ämnen. Jag har till exempel hört att C-vitamin kan bli bristvara 🙂

Äter du kött, fisk, ägg och fett så får du i dig alla vitaminer och mineraler.

Grönsakerna innehåller bara litet mineraler och vitaminer jämfört med animalisk mat.

Så länge du inte äter kolhydrater så behöver du inget C-vitamin eftersom det behövs C-vitamin för att bryta ned kolhydrater men inte för att bryta ned fett och protein.

 —

Sedan har jag en lite mer komplex fråga, som jag gått och funderat på väldigt länge. Det är logiken som jag inte riktigt förstår, och jag kan säga att jag har funderat på det MÅNGA och långa stunder. Kanske är jag bara ganska dum. 🙂 Det handlar om ”energi in, energi ut” som man så fint brukar säga.

Vissa äter ju LCHF-kost för att gå ner i vikt, och det verkar fungera väldigt bra. Någon hade gått ner ett kilo i veckan under ett helt år, helt otroligt.

Man pratar om att man går ner i vikt för att kroppen utnyttjar fettet som energikälla, att det beror på att kolhydraterna inte ”stoppar” fettförbränningen när man äter LCHF-kost. Det förstår jag i alla fall.

Fett är ju väldigt mycket mer energirikt än kolhydrater. Äter man i mindre portioner av LCHF-kost så borde energiinnehållet vara detsamma som en större portion av mat med mer kolhydrater. Såklart. Och att äta mindre verkar för de flesta vara lättare, när det kommer till LCHF-kost, just pga. det höga fettinnehållet i maten.

Men ärligt talat, det känns som att det skulle vara väldigt svårt att hålla sig på det dagliga behovet av energi. Bara lite fet sås kan genast bli 200 kcal eller ännu mer, en tiondel av all energi jag behöver på en dag. En måltid måste vara otroligt liten för att den inte ska bli för energirik. Och så ska ju mer än halva kosten bestå av fetter, som tallriksmodellen vi skickade till dig visade tydligt.

Det blir mycket energi…

Ändå går folk ner i vikt.

Så… stämmer inte den där energi in, energi ut- ekvationen..? Eller är det så enkelt att man blir mätt så himla fort att man verkligen inte kan förmå sig att äta mer mat?

Jag menar, hur ofta råkar man inte äta lite extra mat för att det är gott (jag antar att det inte bara handlar om mig)? Om det då är fett det handlar om, så krävs det otroligt lite för att man ska ha stoppat i sig förhållandevis mycket energi. Några centiliter blir kanske ett-två hundra extra kalorier.

In- och ut är termodynamikens första lag och den stämmer alltid.

Men vad alla verkar glömma är termodynamikens andra lag att överföring av energi i en form till en annan form kräver energi. Därför kan du aldrig bygga en evighetsmaskin.

Okej, så det var en tanke…

Jag bygger vidare på det man helt enkelt blir så mätt av LCHF-kost att energiintaget blir detsamma som energibehovet, eller rent av något mindre. Att energiprincipen stämmer. 🙂

HUR går en så radikal viktnedgång till?

Enligt vad jag har lärt mig, och enligt den enda logik jag kan hitta i det hela, så är energi in-energi ut- ekvationen det enda som betyder något om man ska behålla vikten, gå upp i vikt eller gå ner i vikt.

För mycket energi = kroppen lagrar fett. För lite energi = kroppen använder fett som energikälla.

Sedan har vi endokrinologin, läran om hormoner och deras verkan.

Så förutom termodynamikens andra lag så kan kroppen med hjälp av hormoner styra verkningsgraden från ungefär 50 % till 0 %.

Överföring av kemisk energi i en form till kemisk energi i annan form eller arbete genererar alltid spillvärme. Se på en bil, bensinen innehåller ungefär 10 000 kcal energi per liter men verkningsgraden i en bensinmotor är bara runt 25 %, resten blir värme för att hålla vindrutan isfri vintertid. Dieselbilar har en högre verkningsgrad, omkring 35 %, vilket gör att dieselbilar har svårt att hålla vindrutan isfri vid lägre temperatur som -25ºC.

Överskott på kolhydrater måste alltid tas om hand på en gång eftersom socker är giftigt. 70 kg (=min vikt) har 5 g glukos i hela blodvolymen. Stiger blodglukos så kommer insulin farandes för att återställa glukosnivån i blodet. Då omvandlas glukos till fett som lagras, se något av mina tidigare brev.

Om man äter LCHF-kost får man mycket energi från fett, och lite mindre från kolhydrater. Eftersom att kolhydraterna intas i små mängder, kommer fettförbränningen gå på högvarv. Men samtidigt har man ju faktiskt ätit en jäkla massa energirikt fett, och jag tänker: borde inte dessa två processer ”ta ut varandra”?

Genom att slippa äta kolhydrater så kan kroppen börja använda den viktigaste energikällan i kroppen, fett.

Det snackas så mycket om att LCHF-kost sätter igång fettförbränningen, men den energin man får i sig borde väl ändå bli såpass stor att man inte går ner i vikt? Rimligtvis ger fettet ett stort energiinnehåll på varje måltid…

Så åtminstone borde man inte gå ner i vikt speciellt fort..?

Du slipper lagra extra fett från kolhydrater som gör dig hungrig i förtid.

Fett gör dig mätt. Ätt 55 g smör (400 kcal) och du är mätt i minst 4 h.

Ät 100 g kolhydrater (400 kcal), du tvingas bygga om 50 g till 10 g fett, blir hungrig efter 2 h och hungern tvingar dig att äta 100 g kolhydrater till som räcker i 2 h och genererar ytterligare 10 g fett.

Genom att du är mätt av att äta fett så slipper du småäta, kroppen känner av hur mycket du behöver äta och du tappar vikt om du är överviktig.

Genom att äta kolhydrater går du ständigt hungrig genom livet och kan öka på din fettmassa från 7 kg till 400 kg i extremfall.

Som ungdom så klarar sig de flera bra trots ganska stora mängder kolhydrater, men bukspottkörteln orkar inte hur många år som helt att gå på högvarv. Fruktos, (strösocker, fruktsocker) måste levern bygga om till fett, kan inte mätas med vanlig blodglukosmätare, ger klar risk för fettlever och övervikt.

Så är det något annat som gör att man förlorar fett? Eller…? Är det, som jag sa, bara så att man får i sig mindre energi då man äter LCHF-kost?

Är du mätt behöver du inte äta stup i kvarten, kroppen känner sig trygg, jag riskerar inte svält, kan då tappa några kg övervikt till.

Alltså vanlig gammaldags, hederlig fysiologi, biokemi och endokrinologi (hormonlära), det som våra stora professorer verkar ha glömt bort helt och hållet.

Knivigt, det här. Eller? 🙂

Inte ett dugg knivigt!

Tuva

Vänligen
Björn

4 svar på ”Vid sidan av projektarbete …”

  1. Nytt för mig att C-vitamin behövs bara vid KH-intag,intressant-men ok,jag köper det.Men behövs det inte C-vitamin till immunförsvaret,i synnerhet vid inträffad infektion? Vi kan ju inte fixa det själva.Och varifrån får jag då vitaminet om jag 1.Inte äter grönsaker för att säkert hålla mig i ketos- 2.Inte äter binjurar (som inuiter)? Finns C-vitamin i lever,annan inälvsmat eller var?
    Jag brukar behandla infektioner med höga doser C-vitamin och det brukar funka.

  2. Det finns tillräckliga mängder C-vitamin i kött, lever innehåller mer än tre gånger så mycket C-vitamin som äpplen och 7 gånger mer än päron, citron innehåller lika mycket som lever per 100 g. Vårt behov av C-vitamin är lågt så länge vi låter bli att äta spannmål, som ändå helt saknar C-vitamin.

    Skörbjugg drabbar bara dem som äter engelska skeppsskorpor men inte dem som äter enbart kött och/eller fisk.
    Slipper man spannmålskolhydrater brukar man slippa infektioner också.

    Men ät gärna C-vitamintillskott om du vill, det brukar inte skada i alla fall. Se till att äta tillräckligt med D-vitamin också, det verkar som om den optimala dosen D3-vitamin från solen eller tillskott är minst 5000 IE per dag eller minst 70 IE/kg kroppsvikt för att vi ska upprätthålla minst 125 nmol/L D3 i kroppen.

    Solen skiner bra nu runt middagstid, ut i solen, helst med vit gnistrande snö som hjälper upp UV-och synligt ljus till bra nivåer, i minst någon timme. Lika bra som solen runt middagstid runt midsommar. Solen kommer tillräckligt högt över horisonten för att ge oss UVB-ljuset vi behöver så väl.

Kommentera