Pusselbitarna passar inte

Livsmedelsverket skriver på sin hemsida att protein och fett är livsnödvändiga och detta är helt rätt ur vetenskaplig synpunkt och stämmer väl med de gamla hederliga kunskaperna i fysiologi, biokemi och hormonlära. Kolhydrater saknar däremot livsnödvändighetskriteriet och det vet Livsmedelsverket mycket väl eftersom man inte skriver att kolhydraterna är livsnödvändiga, annat vore lögn.

Jag får dock inte Livsmedelsverkets pussel att stämma. Livsmedelsverket rekommenderar en ram om totala mängden energi.

Det finns en pusselbit om att vi ska äta 10-20 procent av all energi (E%) i form av protein. Den pusselbiten stämmer väl med de gamla hederliga kunskaperna i fysiologi, biokemi och hormonlära. Och alla verkar vara överens om att pusselbiten är korrekt till storleken även om man kan öka den om det behövs. 10-20 E% protein ger ingen proteinbrist och det säkerställer en ekologisk och rättvis balans även över Jorden, alla människor har möjlighet att äta.

Sedan är det två pusselbitar till som verkar vara felaktigt utformade, fettbiten och kolhydratbiten.

Dessa två bitars storlek beror av varandra, summan av deras bidrag till energin hos individen bör vara konstant. Det innebär att om mängden icke livsnödvändiga kolhydrater ökar så måste mängden livsnödvändigt fett minska Och om man ökar mängden livsnödvändigt fett så kan man minska mängden kolhydrater som inte är nödvändiga på något sätt.

För att få fakta så han man gå till Livsmedelsverkets hemsida och se på exempelvis Livsmedelsverkets ”Svenska Näringsmedel Översatta till livsmedel – SNÖ” där man kan få följande vägledning:

”En av utgångspunkterna i SNÖ var att det ska finnas plats för alla sorters livsmedel, även de som oftast betraktas som onyttiga. Den mängd energi som kommer från denna typ av livsmedel; snacks, bullar, tårtor, glass, sylt, läsk, sötsaker och alkoholhaltiga drycker, kallas utrymmet. För Greta och Hans handlar det om 13–14 procent av energin, dvs. 1,2–1,6 MJ. Inom ramen för utrymmet är det mer söta än feta livsmedel eftersom energibalansen annars påverkas negativt.”

Detta stycke innebär att den essentiella, livsnödvändiga, delen av maten som innehåller animaliskt protein och fett bör utgöra minst 86 % av den totala energin från maten. Kolhydrater, som enligt Livsmedelsverket saknar livsnödvändighet, bör alltså utgöra högst 14 E%.

Då blir det till att räkna igen, 100 – ((10-20) protein) – 14 (kolhydrater) = 76 -66 E% fett.

På detta viset kan man få äta riktig mat med kött, fisk, ägg och fett. Vi får gärna äta kolhydrater som ”bullar” och ”tårta” (= alla former av spannmål), grönsaker och frukter men endast i mindre mängder, upp till 14 E%. Kvinnor, som bör äta 2 500 kcal enligt Livsmedelsverket, bör då äta 60-130 g protein, 180-210 g fett och upp till 90 g kolhydrater och män, som bör äta 3 200 kcal per dag enligt Livsmedelsverket, bör då äta 80-160 g protein, 235-270 g fett och upp till 120 g kolhydrater per dag.

Det blir god mat med bearnaisesås, hollandaisesås, kryddsmör, såser gjorda på vispgrädde till köttet och fisken och någon liten grönsak som prydnad. Kokta ägghalvor, majonnäs och räkor med dillkvist som dekor duger som förrätt, avocadohalvor med skagenröra går också bra. Mellanmål brukar man inte behöva med det går bra med en bit ost, skinka eller korv.

 

Då stämmer helt plötsligt Livsmedelsverkets pussel!

 

Men det blir inte så mycket spannmålsprodukter i form av pasta, bröd, ris och annan ”utrymmesmat” [1].

Tänk så bra som Livsmedelsverkets pussel kan gå ihop med hjälp av gammal hederlig kunskap i fysiologi, biokemi och hormonkunskap!

Björn Hammarskjöld
Kreativ kostexpert ock kostkonsult

– ◊ –

Not [1]: ”Utrymmesmat” enligt Livsmedelsverkets egen definition är ” snacks, bullar, tårtor, glass, sylt, läsk, sötsaker”. Alla dessa innehåller kolhydrater i form av bland annat spannmål, socker, bär. Om bullar inte är tillåtna med sina 158 kcal per 50 g hur kan då rågbröd med 124 kcal, Wasa husman med 177 kcal per 50 g vara tillåtna? Matbrödet innehåller ungefär lika mycket energi som bullar. Matbröd och alla andra bullar tillverkas av samma huvudingredienser, mjöl och vatten med smärre tillsatser som socker, fibrer, kardemumma eller fänkål. Alla spannmålsprodukter innehåller mycket kolhydrater i form av tomma kalorier. I logikens namn är bullar och alla andra kolhydratinnehållande spannmålsbullar som hårt bröd, pizza, pasta och ris likvärdiga och ingår då i ”utrymmesmaten” på samma sätt som socker och bär.

Kommentera