Fett är inte farligt.
Mjölk och smör är inte heller farligt.
Nu kan vi en gång för alla sluta tramsa med
lättmargarin.
Det är inte jag som säger att
fett i sig och mättat fett i synnerhet varit utsatt för en enorm förtalskampanj
som visar sig vara helt galen.
Det är Världshälsoorganisationen som låtit utföra en
gigantisk utvärdering av de studier som gjorts av fett och de olika fetternas
påverkan på oss.
Allt är fel
Och tänka sig: allt vad man har försökt tuta i oss är
fel.
Man får inte
hjärtattacker för att man dricker mjölk och äter smör.
Man får inte
cancer för att man stoppar i sig fett av något slag.
Man går inte
ens upp i vikt på grund av att man äter just fett av vilken sort som helst
förutom industritransfetter.
Däremot kan fetma – inte övervikt, utan fetma –
ställa till det i kroppen.
Hela genomgången av de stora studierna mynnar ut i
att Livsmedelsverket inte har något stöd alls för sina fånigheter att barn ska
äta lättmargarin och dricka lättmjölk och att vi ska ge fan i smör och steka i
geggan som stavas Milda.
Eftersom debatten varit het och högljudd går jag
nyfiket in på Livsmedelsverkets hemsida för att se hur de kommenterar denna
faktiskt revolutionerande världsnyhet.
De säger inte flaska.
Inte ett ord om att den globala myndighet som de
alltid sätter sin största tillit till nu daskar dem på fingrarna med en linjal
som heter duga.
Väl magstarkt
Jag förstår att man inte skriver om alla sina texter
i ett huj och att man kanske vill fundera över hur man ska sätta ihop sina nya
kostråd men att fullkomligt låtsas som om det regnar är väl magstarkt för en
statlig myndighet som piskat upp oss sedan 70-talet med sin fettfobi.
För den som vill se genomgången med egna ögon går det
bra att söka på ”Fats and fatty acids in human nutrition”.
Smör minskar uppkomsten
av astma
Pressmeddelande från Västra
Götaland:
Ny studie från
Västra Götalandsregionen och Sahlgrenska akademin vid Göteborgs
universitet
2009-09-11
Allergi ökar bland unga i Västra Götaland
Astma, näsbesvär
och eksem är ett stort folkhälsoproblem, inte minst bland unga. I Västra
Götalands län är hälften av tonåringarna drabbade. Det visar en studie som
genomförts under 2008 av Sahlgrenska akademin, på uppdrag av Folkhälsokommittén,
Västra Götalandsregionen. Resultaten, som presenterades vid en presskonferens
tidigare idag, visar också att allergin bland unga har ökat med tio
procentenheter sedan år 2000.
Studien, som omfattar alla ungdomar
födda år 1992 och boende i Västra Götalands län, är en uppföljning av en
motsvarande studie som gjordes år 2000. Resultatet visar att hela 49 procent av
ungdomarna har antingen läkardiagnostiserad astma, näsbesvär eller atopiskt
eksem. Näsbesvär är vanligast följt av astma och atopiskt eksem och det är
vanligare med allergi bland flickorna än bland pojkarna.
Jämfört med år 2000
är andelen med allergi nästan 10 procentenheter högre i denna undersökning.
Ökningen beror främst på en ökad förekomst av näsbesvär och därnäst på en ökning
av astma.
– Betydligt fler svarade att de någon gång haft rinnsnuva,
nysattacker eller andra näsbesvär utan att vara förkylda, jämfört med den
tidigare undersökningen. Men, vi vet inte vad ökningen beror på; det behövs mer
forskning för att ta reda på vad som ligger bakom, säger Jonas Brisman,
överläkare och projektledare för studien vid enheten för arbets- och
miljömedicin vid Sahlgrenska akademin.
Mer fisk och smör - mindre
förekomst av astma?
Studien tyder också på ett samband mellan
fisk, smör och mindre astma.
– De som äter mer fisk och smör tenderar att ha
lägre förekomst av astma och det är ett samband man sett även i andra studier.
Vi kommer att analysera sambandet kost och allergier närmare i en senare
rapport, säger Jonas Brisman.
Medicinsk studie- och
yrkesvägledning i skolan
Att så många ungdomar är drabbade av
allergier och att det dessutom skett en ökning kräver att arbetet med
allergifrågorna fortsätter, menar Jonas Brisman:
– Eftersom vi ser en ökad
allmän känslighet i luftvägarnas slemhinnor och hud behövs åtgärder för att
säkra en god inomhusmiljö främst i skolan men på sikt även ungdomarnas framtida
arbetsmiljö. Det finns också behov av informationsinsatser till barn, unga och
föräldrar, t ex genom medicinsk studie- och yrkesvägledning i skolan.
Från
denna studie kommer ytterligare två rapporter att presenteras där rapport två,
som kommer längre fram i höst, innehåller resultat med fokus på kostvanor och
rapport tre, som kommer våren 2010, innehåller resultat avseende hälsa i ett
socioekonomiskt perspektiv.
– Vi vill dels försöka ta reda på om det finns
samband mellan kost och allergier, dels om det finns skillnader bland olika
grupper i samhället när det gäller allergier för att kunna besluta om riktade
insatser, säger Karin Engdahl (S), ordförande Folkhälsokommittén, Västra
Götalandsregionen.